Flygplatsen hålls under vingarna med dyr konstgjord andning

Skatt som behövs för unga, gamla, skola, vård och omsorg har alla år gått och går nu till charterflyg. Nu räcker det, anser skribenten.

Norrköpings flygplats exteriört med flygledartorn

Norrköpings flygplats exteriört med flygledartorn

Foto: Michael Bercu

Insändare2025-01-30 10:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar

Svar på insändaren Kommunen måste ta en aktiv ägarroll över Norrköpings flygplats

Kommunen har kämpat, satsat och misslyckats i snart 20 år. Och för det tagit 1 miljard av våra skattepengar till olönsam onödig verksamhet som via Länsstyrelsens byggförbud stoppar kommunens utveckling. Skatt som behövs för unga, gamla, skola, vård och omsorg har alla år gått och går nu till charterflyg. Nu räcker det!

Närbelägna Linköpings flygplats behövs så länge SAAB använder den. Och dit går tåg och buss och bra reguljära flyglinjer finns, liksom vid Skavsta-Nyköping. 
Norrköpings flygplats är inte beredskapsflyplats enligt statlig översyn och brandflyget utgår från Skavsta.

Silander skriver att eftersom kommunen stöttar kollektivtrafik så ska även flyg stöttas. Skillnaden är att kollektivtrafik tar människor till och från arbetet och annat viktigt. På ett miljövänligt sätt som minskar utrymmeskrävande och miljöskadlig biltrafik.
 

Flyget blockerar en enorm yta med ett fåtal bullrande avgasspyende charterplan för bad- och festresor i veckan.
De reguljärflyg som funnits kämpade och var olönsamma och lades ner, ja till och med gick i konkurs trots kommunala extra stödpengar. Hög tid att lägga ner nu när skatten behövs till en massa bra grejer – för den breda massan och för en hållbar framtid