Hur svårt ska det vara att få en bro på plats

När jag var liten besökte morfar och jag ofta Femöresbron i samband med att vi skulle gå över för att mata änder.

I framtiden kan det komma att berättas anekdoter om att det tog tio år att få nya Femöresbron på plats.

I framtiden kan det komma att berättas anekdoter om att det tog tio år att få nya Femöresbron på plats.

Foto: Mikael Strand

Insändare2021-03-31 15:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I anknytning till detta fanns det en stolhet hos morfar, både över att bron var vacker och i att kunna få möjlighet till att återberätta brons historia, dels om namnet Femöresbron, (att namnet återspeglades av den avgift som krävdes för att nyttja bron), men minst lika mycket för att få möjlighet att spinna vidare. Det slutade aldrig där, läs 2-öreskola, 5-öreskola och så vidare.

Åter till ämnet Låt oss nu inte stjälpa detta.

Jag menar hur svårt ska det vara att få till en bro inom rimlig tidsgräns, jag menar stängd september 2016, en borttagen bro och per idag, en ny målsättning 2023 för en bro.

Vill det sig illa går jag med mina barnbarn om några decennier över en 40 miljoners-bron utan att kunna berätta anekdoter om vare sig någon 5-öresavgift eller 5-öreskola, utan om en 40-miljonersbro som tog tio år att få på plats.

Men visst allt är relativt, läste en motion om förbifart Söderköping från 1988/89. 

Så när jag ändå beklagar mig så kanske jag ska vara glad över att jag i framtiden eventuellt både har en bro och kan ta mig fram via den framtida hasselsnoksleden förbi Söderköping och ut i skärgården.