Allt gick bra utom att min medicin mot njursten kunde jag inte få ut trots recept för att licensen hade gått ut. Kan Ni inte ringa upp min läkare som står på receptet och ordna till det hela? Svaret blev nej det gör vi inte. Du måste göra det själv.
Sagt och gjort, jag tog kontakt och talade om att jag inte får ut medicinen för att licensen gått ut. Efter ytterligare två besök på apoteket hade ett nytt recept kommit men ingen licens. På nytt bad jag apoteket ta kontakt med läkaren eftersom två veckor gått och jag är mycket beroende av medicinen.
Apoteket svarade sådant gör inte vi.
På nytt tog jag kontakt med läkaren som lovade att skicka ett intyg på att jag behövde medicinen och ett referensnummer för att få licens. Apoteket sade att det tar tre dagar att få hem medicinen. Det tog tio dagar innan jag via SMS fick reda på att medicinen kommit.
Vid mitt femte besök på apoteket fick jag medicinen som nu plötsligt kostade 2 200 kronor. Varför frågade jag och fick då besked att mitt högkostnadsskydd gått ut. Men sade jag, hade det inte dröjt fyra veckor så hade medicinen bara kostat några hundralappar. Jag trodde i min enfald att apotek och läkare var till för patienten.
Samma dag när jag var nere på stan gick jag in på ett annat apotek och frågade om det var förbjudet för apoteken att ta kontakt med läkare som skrivit ut recept. Svaret blev nej. Självklart hjälper vi till med detta.
Jag hade tydligen otur som gått till fel apotek. Andra apotek tycker det är viktigt att patienten får sin medicin inom en vecka.