Kan det vara så svårt att få stopp på "cykelanarkin"?

Skribenten upplever stora problem med cyklar och elsparkcyklar i stan. Tillsägelser om att cykla på rätt sida eller sänka hastigheten möts med okvädningsord.

Elsparkcyklister bidrar till "total cykelanarki" i delar av stan, menar insändarskribenten.

Elsparkcyklister bidrar till "total cykelanarki" i delar av stan, menar insändarskribenten.

Foto: Jesper Friman

Insändare2024-09-15 22:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Insändare med anledning av Per Wallbergs insändare: Elsparkcyklar borde förbjudas.

Jag vill minnas att det finns ganska hårda straff/böter då en cyklist och ”elsparkare” bryter mot gällande trafikregelverk för dessa kategorier. I vår stad finns många ”farliga” stråk och korsningar där bilar, fotgängare och cyklister ska samsas. På Kungsgatan, mellan Södra Promenaden och Norrtull, råder total ”cykelanarki”.

Här färdas alla kategorier cyklister i hög fart på trottoarerna (cykelbanor?), ofta mot färdriktningen och gatans alla trafikljus som visar rött. Allt väl beskrivet av insändaren Per Wallberg under rubriken Åsikter här tidigare i september.

Den hårt trafikerade Kungsbron har smala trottoarer där fotgängare, barnvagnar, rollatorer med flera ska samsas om utrymme tillsammans med hastighetsåkande tramp- och elcyklister. Tillsägelser om att cykla på rätt sida eller kommentarer att sänka hastigheten möts med okvädningsord av ”Svenssoncyklisten”.

Särskilt farlig är passagen ut till Kungsgatan från Visualiseringscenter. Många gånger har jag noterat tvåhjulingar på fel sida i hög fart ner för backen från S:t Persgatan. Ofta med två personer på en sparkcykel där totalvikten kan uppgå till plus 160 kilo. När inträffar en fatal olycka där det ovan beskrivna 160-kilosekipaget mejar ner en människa på väg ut från Visualiseringscenter?

undefined
Cyklister i hög fart är vanligt förekommande, menar insändarskribenten.
undefined
Mer polisövervakning av cyklister, önskas av skribenten.

Det finns fler liknande ställen i vår stad med risk för kollisioner och allvarliga följder för båda parter, fotgängaren och cyklisten. Vad görs från kommunens sida? Nada, trots påpekanden!

Att som cyklist och elsparkcyklare bryta mot gällande lagstiftning och trafikregler kan kosta från 500 till 1 500 kronor. Dessutom kan ”brottslingen” inkassera en punkt i Brottsregistret, en potentiellt framtida belastning i vissa sammanhang. 

Att på två hjul köra mot rött ljus kostar 1 500 kronor. Kan det vara så svårt för polisen att periodvis övervaka dessa cyklister? Kan det vara så svårt att registrera/bevisa aktuella lagöverträdelser? Känner alla cyklister till att det råder högertrafik i vårt land? Hur många tvåhjuliga ägare/trafikanter har en påbjuden Trafikförsäkring där så krävs? Ska cykelanarkin bara fortgå utan åtgärder? Vad gör kommunen åt situationen på Kungsgatan? Finns det någon obligatorisk trafikundervisning i dagens skola?

Någon som svarar från polisen och kommunen?