De gamla var cirka 30 år, men fungerade fortfarande. Försäljaren på Elgiganten visade på att det utanpå stod att det var tio års garanti på kompressorn.
Nu plötsligt har det blivit ett högt tickande ljud från kylskåpet som kommer oregelbundet och är mycket störande. Jag går då till Elgiganten och talar om det hela och får då telelefonnumret till Samsung. De svarar att garantin gick ut efter två år, men vid byte av kompressorn gällde tio år.
De skickade en reparatör från Garantgruppen som kom och konstaterade att han inte kunde göra något eftersom ljudet inte kom under hans besök. Jag talade om att det kunde vara tyst i flera timmar, men sedan återkommer ljudet oregelbundet cirka tio gånger per dygn. Nu har jag fått en räkning för besöket 893 kronor. Läget ser hopplöst ut eftersom om han återkommer och ljudet då inte kommer tar han betalt varje gång med samma belopp. Eftersom ljudet är mycket störande kanske jag tvingas byta kylskåp för 8 000 kronor.
Som konsument är man tydligen helt utlämnad. En ljusning i hopplösheten uppstod när jag tog kontakt med Konsument Norrköping. Där fick jag reda på att förutom garantier så kan man reklamera det hela till säljaren Elgiganten inom tre år. Man måste då redovisa att man inte har gjort någon åverkan på kylskåpet och att flera kan intyga det störande ljudet.
Eftersom även många gäster har fått ätit i köket så är det lätt bevisat. Nu återstår att se hur Elgiganten kommer att lösa det hela. Jag skriver denna insändare eftersom jag vet att flera andra har råkat ut för liknande saker, men inte vetat om att man som konsument kan få hjälp.