Konsumentvägledingen har försämrats- varför?

Konsumentvägledningen i Norrköping har flyttats till kontaktcenter och konsumentvägledningen skall övertas av kommuninformatörerna, vilket innebär att ingen juridisk kompetens finns tillgänglig.

Insändare2020-07-13 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det motiveras med att det inte finns något lagkrav på att kommunen skall tillhandahålla det. De som i huvudsak vänt sig till Konsument Norrköping för att få hjälp är personer som inte har svenska som första språk samt äldre personer. Alltså människor som inte har så lätt för att snabbt ta till sig information eller orientera sig i juridiska termer och som ofta har ansträngd ekonomi. Dessa människor kommer att stå helt utan hjälp. 

Vi i SKPF beklagar denna utveckling och vill gärna ha svar på varför ett sådant beslut tagits. Är det av besparingsskäl eller är det för att kommunledningen inte tycker att det är viktigt? Kontaktcenter kommer inte att ta emot besök, inte hjälpa till med anmälningar till ARN och inte heller att ha någon kontakt med näringsidkare.

Är detta frågor som anses oviktiga av kommunledningen? I dag kontaktas äldre människor ofta av oseriösa försäljare och de står nu utan hjälp eftersom juridisk hjälp är dyr. Det känns obegripligt att ett sådant beslut har tagits som lämnar de mest utsatta i sådana situationer utan hjälp.