Lärare och elever har viktigare saker att göra än att anpassa sig efter ständigt nya politiska idéer. Alliansen och regeringen har kommit överens om att betygen blir kvar från årskurs sex och inte införs från årskurs fyra. Dessutom kommer nationella proven i NO och SO för årskurs sex att bli frivilliga och till viss del digitaliseras, vilket underlättar lärarnas administrativa börda.
I de länder som har bäst skolresultat kommer politikerna ofta överens om förutsättningarna för skolan i brett samförstånd. Då vet lärare och elever att det som sägs en dag gäller också nästa.
Hela det nya betygssystemet utvärderas grundligt och redovisas i en kontrollstation inför riksdagen år 2020.
Så här lyder i korthet det beslut som fattades av regeringen. Det har tydligt markerats från flera kommuner att inte de kommunala skolorna kommer att ansöka om att vara med i försöket och även talesmän från Norrköpings kommun har uttryckt sin skepsis mot att delta.
Jag kan dock tycka att det fortfarande är väldigt underligt att det finns partier som inte lyssnar på vad forskningen och professioner säger. Det finns ju ingen forskning som visar att betyg från årskurs fyra skulle vara bra och ingen som arbetar i skolan vill införa systemet.
Det viktiga nu är att fokusera på det som verkligen behövs. Lugn och ro. En möjlighet att arbeta in det system som nyss sjösatts och sedan utvärdera det. Lärare och elever behöver få stöd och hjälp, inte betyg i yngre år.