Svar på "Lärarförbundet riktar hård kritik mot ledningen" (26/5):
Detta, tillsammans med fokus på utveckling för barnens bästa, är hos mig högt prioriterade frågor. Därför är det olyckligt att man kan uppfatta ett citat i en artikel i NT som att jag inte har förståelse för detta eller känner till den generella problematiken som beskrivs i artikeln.
Naturligtvis är jag och ledningsgruppen fullt medvetna om de utmaningar som finns och att många medarbetare upplever situationen som mycket ansträngd, inte minst nu under pågående pandemi. Många har fått täcka upp vid frånvaro på grund av sjuka kollegor eller fått bemöta oro på ett helt nytt sätt. Jag ser självklart allvarligt på de berättelser som framkommer i granskningen och jag blir oroad över den arbetssituation som beskrivs eftersom jag har mitt fulla fokus på, och tycker att det är viktigt att vår skola är en arbetsplats där både personal och elever trivs.
Inom utbildningskontoret arbetar vi aktivt, systematiskt och i dialog med de fackliga förbunden och personalavdelningen för att minska arbetsbelastningen och förbättra arbetsmiljön. Under året har vi tillsammans med de fackliga kontinuerligt träffats i en arbetsgrupp med fokus just på kollektivavtalet och arbetsmiljön. Det finns enheter som upplever en mycket hög arbetsbelastning och samtidigt enheter som inte upplever detsamma. Det finns enheter som har gjort större förändringar i närtid som fallit väl ut och som vi följer. Det finns också enheter där vi behöver jobba mer och där det finns ett stort arbete att göra.
Arbetsmiljön är något som vi regelbundet diskuterar med lärarfacken, precis som de skriver i sin insändare. Vi har också träffat både medarbetare och chefer i dialogmöten för att låta dem sätta ord på åtgärder man kan sätta in, för nu är det nu viktigt att kunna gå vidare från ord till handling.
Förutom oro för hög arbetsbelastning har medarbetarna flaggat för att mycket av arbetstiden går åt till dokumentation, kartläggningar och frekventa dialoger med vårdnadshavare. Tillsammans med personalavdelningen och rektorerna arbetar vi med frågor som rör roller och ansvar för att synliggöra vem som ska hantera vilken arbetsuppgift, samt tittar på hur vi tydligare kan synliggöra hur vissa arbetsuppgifter kan renodlas för att ta mindre tid. Vi hoppas på en fortsatt bra dialog kring det arbetet och ett samarbete med öppen kommunikation kring våra möjligheter och utmaningar.
Sofie Lindén, utbildningsdirektör