Ljuralänken: nej

Plats för Ljuralänken?
Den planerade Ljuralänken är fortfarande en nagel i ögat för många.

Plats för Ljuralänken? Den planerade Ljuralänken är fortfarande en nagel i ögat för många.

Foto: Gun Stenehall

Insändare2017-05-17 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag läser i NT den 9 maj att det behövs mer pengar till renovering av skolorna. Är det inte dags att lägga ner den onödiga och dyra utbyggnaden av Ljuralänken så får Norrköpings kommun 80 miljoner till skolorna i stället?

Kommunen har budgeterat 40 miljoner för spårutbyggnaden och 40 miljoner för omgestaltning och åtagande för att få statsbidraget. Bättre att kommunen lägger ner Ljuralänken och gör en ny Linje 4, som ersätter varannan spårvagn som går på Linje 2. Denna nya Linje 4 kör via Drottninggatan och vänder vid Norr tull. Då har vi sparat fem minuter restid.

Vill man spara de tre minuter som Ljuralänken skulle tillföra så är det bara att Linje 4 trafikerar de hållplatser som har mest resenärer Söder tull – Kvarnberget, så har man sparat in dem med. Då har vi fått samma tidsbesparing till en mycket mindre kostnad.

Satsa i stället på framtidens kollektivtrafik, som är batteridrivna bussar. De är både billigare, bättre, tystare och smidigare än spårvagnarna. De kommer de närmaste åren att ersätta de befintliga bussarna i innerstan och med det ge en bättre miljö i innerstaden. Det är dags att kommunen påskyndar den utvecklingen istället, så att Norrköping kan vara – och bli – en framtidsstad.

Läs mer om