Lokföraren inför neddragningen: Kundvärdarna helt oumbärliga

Kundvärdarna ombord på Östgötapendeln blir snart betydligt färre. "Vi är många förare som inte är bekväma med att köra utan kundvärd", skriver lokföraren och listar flera tillfällen ombord när kollegornas närvaro är avgörande.

"Som lokförare på pendeln blir jag orolig inför denna förändring, givetvis på grund av att jag förlorar flera uppskattade kollegor men framför allt på grund av det faktum att det inte finns någon som håller koll på tryggheten ombord", skriver insändarskribenten.

"Som lokförare på pendeln blir jag orolig inför denna förändring, givetvis på grund av att jag förlorar flera uppskattade kollegor men framför allt på grund av det faktum att det inte finns någon som håller koll på tryggheten ombord", skriver insändarskribenten.

Foto: Carl Karlsson

Insändare2025-05-18 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den första juni i år minskar Östgötatrafiken antalet kundvärdar på Östgötapendeln, från dagens cirka 40 till ynka 15 stycken. Detta medför att flera tåg kommer att gå med enbart föraren som ombordpersonal. Som lokförare på pendeln blir jag orolig inför denna förändring, givetvis på grund av att jag förlorar flera uppskattade kollegor men framför allt på grund av det faktum att det inte finns någon som håller koll på tryggheten ombord. Flera företag gör allt för att jobba bort ensamarbete, Östgötatrafiken gör tvärtom, och vi är många förare som inte är bekväma med att köra utan kundvärd.

Mina arbetsuppgifter är att framföra tåget på ett tryggt och säkert sätt och min möjlighet att vara ute bland resenärerna är, av självklara anledningar, mycket begränsad. Jag kan inte hjälpa till med anslutningar vid förseningar och trafikstörningar, jag kan inte hjälpa till med biljettköp och vid sjukdomsfall ombord så ligger det på medresenärerna att larma till förarhytten för att jag ens ska få vetskap om det inträffade. Vid allvarlig olycka, som gör att jag som förare både är chockad och blir tagen ur tjänst, finns det ingen ombord som kan hjälpa resenärerna överhuvudtaget. Allt detta är sådant som kundvärden gör i dag, utöver de regelbundna biljettkontrollerna, vilket gör dem helt oumbärliga ombord på tågen.

Vem ska kontrollera hur många cyklar och barnvagnar det är på tåget, dra ut ramper och hjälpa passagerarna vid förseningar? Lokföraren har många frågor.
Vem ska kontrollera hur många cyklar och barnvagnar det är på tåget, dra ut ramper och hjälpa passagerarna vid förseningar? Lokföraren har många frågor.

Östgötatrafiken påstår att väktare och kontrollgrupper kommer att kunna ersätta kundvärdarna, men det enda de har som uppgift är att kontrollera biljetter (kontrollgruppen) respektive se till att resenärerna är lugna (väktarna). Vad gör kontrollgruppen vid en allvarlig olycka, och vem finns där för att stötta föraren innan kamratstödjare kommit till platsen? Vad gör väktarna vid en stor försening med missade anslutningar?

Vem kontrollerar att antalet cyklar och barnvagnar inte överstiger max? Vem går ut i till exempel Linghem och drar fram rampen vid behov? Detta ska alltså falla på föraren, som dessutom ska lyckas köra tåget och komma fram i tid enligt tidtabellen. Antingen ändrar man tiderna helt, för att gardera sig, eller så behåller man fullt antal kundvärdar. Alternativet, vilket förmodligen blir verkligheten, är att nästan alla tåg går med förseningar (och ingen som kan hantera anslutningarna).

Min stora förhoppning är att ni som reser med oss på Östgötapendeln agerar mot Östgötatrafikens nedmontering av deras så kallade "flaggskepp" och låter ansvariga hos både Östgötatrafiken och regionen få veta vad ni tycker.