Jag fick köra sju mil – nattbussen åkte utan ungdomarna

Har chaufförerna ingen kommunikation när sådant här händer? Tycker det är riktigt illa, skriver en förälder.

Med tanke på att tåget var försenat tror man att busschauffören kan tänka lite och vänta in passagerare från tåget, men icke, skriver en förälder.

Med tanke på att tåget var försenat tror man att busschauffören kan tänka lite och vänta in passagerare från tåget, men icke, skriver en förälder.

Foto: Lukas Eriksson Melander/Pelle Johansson

Insändare2023-09-14 07:49
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vår dotter och hennes vänner åkte hem med sista pendeltåget från Linköping till Mjölby, natten mellan lördag och söndag. Då det var festival inne i Linköping var tåget fullt med folk. Tanken var att de skulle byta till buss i Mjölby för vidare färd mot Ödeshög. Antagligen fanns det fler som planerat att ta samma buss. 

Tåget som var försenat kom in till stationen 01.09 och bussen skulle enligt tidtabellen gå 01.10. 

Med tanke på att tåget var försenat tror man att busschauffören kan tänka lite och vänta in passagerare från tåget, men icke. 01.10 rullade bussen iväg. Fanns inte en möjlighet att ungdomarna skulle hinna fram. Vad gör man som förälder? Jo, bara att ta bilen och hämta ungdomarna och köra till Ödeshög så att de kom hem. 

Har chaufförerna ingen kommunikation när sådant här händer? Tycker det är riktigt illa! Jag kommer begära ersättning då detta ledde till en resa på cirka 7 mil för att inte bussen kunde vänta 2 minuter så tågpassagerarna hade en chans att hinna med! 

Camilla Reichhardt

Svar från Östgötatrafiken:

Tack för din insändare! Våra tidtabeller görs så att resorna ska bli så bra som möjligt. Det vill säga att bytestiderna inte ska vara för korta så att man behöver springa, men inte heller för långa så att väntetiderna upplevs onödiga. 

Vid förseningar finns ingen direktförbindelse mellan Östgötapendeln och anslutande bussar. Kundvärdarna har i sin rutin att ropa ut i högtalarna om Östgötapendeln är försenad och uppmana resenärerna att ta kontakt med kundvärden för hjälp med anslutningstrafik, som behöver vänta. I de flesta fall brukar anslutningsbussen kunna invänta, men det beror förstås också på vidare tider att passa. 

Vi är ledsna för det inträffade och vill uppmana till att kontakta kundvärden om en liknande situation sker igen. Östgötatrafiken har en resegaranti som ger kunden rätt till ersättning om man riskerar att komma mer än 20 minuter sent till sin slutdestination. Ersättningen kan till exempel vara resa med egen bil. All information om resegarantin finns på vår hemsida.

Mattias Näsström, biträdande trafikchef, Östgötatrafiken