Det har på senare tid inkommit en del synpunkter kring trafikfrågor i Norrköping.
Om vi börjar med halkbekämpningen så har vi tyvärr tvingats ta bort sopsaltningen på en del av våra cykelvägar. Den är nu ersatt med en vanlig traditionell halkbekämpning med skottning och sandning. Beslutet togs i december 2019, det vill säga innan coronan kom, men började inte gälla förrän den här vintern när tidigare avtal med entreprenör löpt ut. Vi är fullt medvetna om att detta är en försämring men vår ekonomi tillåter för närvarande inte sopsaltning.
Det har även uppkommit fråga om hur kommunen har råd med present till kommunens anställda men inte till halkbekämpning. Presenten ingår i ett stödpaket riktat till näringslivet i kommunen. Många företag har just nu en mycket besvärlig situation och det är av stor vikt att de kan leva vidare. Utan företag skulle kommunen inte ha pengar till vare sig cykelbanor eller annan kommunal verksamhet.
Våra Promenader i Norrköping är byggnadsminnesförklarade och måste skötas om för att kunna bevaras för framtiden. Kommunen har under många år försökt att få byta ut de skadade träden men inte förrän nu har vi fått tillstånd till det. Sedan många år tillbaka finns det också pengar avsatta för att kunna göra renoveringar och byta ut träden i Promenaderna. Dessa pengar kan således inte användas till löpande driftskostnader, som till exempel gatuunderhåll.
I samband med trädbytena passar vi också på att göra vissa förändringar i Östra Promenaden. Dels handlar det om rent tekniska frågor under mark, men det handlar också om att kunna ge bättre förutsättningar för träden att kunna trivas bättre samt att underlätta för kollektivtrafik, gång och cykel.
Idag är halva delen av den södergående delen av Promenaden dubbelfilad men den kommer nu att bli enkelfilad som övriga delar av Promenaden. Vid trafiksimuleringar har vi kunnat se att det inte påverkar trafikföringen så mycket som man först kanske tror.
Men man ska inte blunda för att vi har genomfartsproblem genom stadens östra delar i stort. Vi behöver ha en ny vägförbindelse för att klara trafiken, inte minst när Ostlänken ska byggas och det blir ytterligare påfrestningar på nuvarande trafiknät.
Vi jobbar därför vidare med idén om en ny broförbindelse som kan sammanbinda Söderleden med den norra delen av Motala Ström. Vi hoppas under året kunna presentera en mer precis tidsplan och finansiering för det projektet som också kräver ett samarbete med Trafikverket.