Mer styckegodstransporter på järnväg

Knappast någon har väl undgått synen av lastbilseländet på våra vägar. Miljö och klimatmål kräver nytänkande, som innebär ökad förflyttning av gods från väg till järnväg.

Det är för mycket lastbilar på våra vägar, menar insändarskribenten.

Det är för mycket lastbilar på våra vägar, menar insändarskribenten.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2020-07-17 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De långväga vägtransporterna måste minska kraftigt, medan kortare bör ske med miljöanpassade bilar. När Norrköping får tillgång till den nya moderna Kardonbanan, kommer hanteringen av containertransporter och tyngre gods att underlättas. Men man tycks glömma bort ett viktigt område, som förr var en självklarhet för järnvägen; styckegodstransporter. Här kommer ett perfekt tillfälle att diskutera nödvändigheten av nya terminaler för omlastning av gods för järnväg och väg. Finns något intresse hos till exempel Norrköpings kommun och speditionsföretagen eller kommer man fortsätta att tänka i gamla banor till gagn för vägtrafikintressen? Frågan är hur man resonerar, när befintliga och kommande lagerbyggnader byggs i periferin på billig mark. Storlager och lastbilsterminaler utan spåranslutning borde höra till en förgången tid!