Öppet brev till flygplatsledningen i Norrköping
Ingen av era föregångare har lyckats med det som är grunden för att driva en flygplats, nämligen ett väl fungerande reguljärflyg. Detta har inte funnits sedan SAS lade ner sin verksamhet 2002. Det har visserligen funnits några mer eller mindre seriösa flygbolag med halvdåliga flygplan som har försökt att etablera någon flyglinje men med dåligt resultat. Ni har i era uttalanden och målsättningar satt ribban högt med siktet på att få till någon reguljär flyglinje, vilket också måste vara högsta prioritet.
Ta nu denna chans när SAS beslutat att köpa 45 nya flygplan av typ Embraer E195-E2 med option på ytterligare 10. Detta är ett utomordentligt bekvämt flygplan på korta flyglinjer. Detta flygplan tar drygt 100 passagerare. KLM flyger detta flygplan mellan Amsterdam och Linköping, dock med en mindre modell.
Detta köp möjliggör att SAS borde kunna satsa på trafik från nya flygplatser. Det borde därför finnas möjlighet att övertala SAS att återvända till Norrköping. Vill man öka på passagerarunderlaget så kan man ju förlänga linjen till Västerås eller Örebro.
Det är ju bekvämare och smidigare att ta ett flyg till Köpenhamn från Norrköping om man skall flyga vidare från Köpenhamn och även slippa stökiga Arlanda. Smidig och enkel incheckning i Norrköping slår både Arlanda och Köpenhamn i tid och bekvämlighet. Tåget till Köpenhamn i all ära, men att lita på att SJ håller sin tidtabell är alltid ett lotteri som bidrar till ett onödigt stressmoment, speciellt om man har någon anslutning till annat färdmedel. Är tåget försenat till flygplatsen i Köpenhamn är det ju kört om man skall vidare med något flyg. Är flyget till Köpenhamn försenat så löser SAS detta med ombokning, i varje fall om det är inom samma allians.
Ta därför denna sista chans till att få ett fungerande reguljärflyg till Norrköpings flygplats.