Från den första oktober 2015 är det inte längre möjligt för gästande flygplan att starta eller landa på Norrköpings flygplats när tornet är stängt. Den tidigare möjligheten att begära tillstånd i förväg , vilket är praxis bland landets flygplatser,har tagits bort.
Tornet är oftast stängt under helger och semestertid då samtidigt privatflyget är som mest aktivt. Under begreppet privatflyg ligger även flygskolor och exempelvis helikopterverksamhet som nu hindras från att nyttja flygplatsen.
För piloter och flygplan stationerade på flygplatsen är det fortfarande möjligt att efter utbildning få ett personligt skriftligt tillstånd att flyga under vissa tider när tornet är stängt.
Det har under decennier fungerat väl med blindsändning och egen uppsikt när tornet varit stängt och man kan inte peka på något enda tillfälle som skulle inneburit risk för personal eller materiel.
Motivet från flygplatsens sida är att flygplatspersonal som behöver ex.vis besiktiga bansystemet skulle kunna komma till skada. Den uppenbara lösningen att personalen skulle kunna passa radiofrekvensen för tornet vägrar man diskutera.
Beslutet härrör från en svag flygplatsledning som inte inser att även privatflyg behövs för att motivera flygplatsens existens. Åtgärden har väckt stor uppmärksamhet i flygvärlden genom att sända signalen: kom inte hit, ni är inte välkomna.
Ett lysande undantag i synen på privatflyg är Västerås där landets största flygklubb, två flygskolor, Frivilliga Flygkåren och Flygmuseet samsas om utrymmet och där blindsändning när tornet är stängt fungerar alldeles utmärkt.
Man behöver inte gå längre än till Linköping för att se att samma system fungerar väl och där flygklubben får stå värd för gästande privatflygplan.
Det är ytterst olyckligt att ett sådant här beslut tas när flygplatsens existens är under debatt.