Olycksrisken finns oavsett vad mc:n används till

Det hjälper tyvärr inte att ”moderna motorcyklister är mer riskmedvetna”. Olyckor inträffar tydligen tyvärr ändå, skriver insändarskribenten.

Förra året omkom 27 personer i mc-olyckor, enligt Trafikverkets statistik, skriver insändarskribenten.

Förra året omkom 27 personer i mc-olyckor, enligt Trafikverkets statistik, skriver insändarskribenten.

Foto: Foto: Fredrik Persson/TT

Insändare2020-06-17 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på ”Moderna motorcyklister är mer riskmedvetna” (13/6)

I min insändare (9/6) framfördes varken känslomässiga argument eller anekdotisk bevisföring. Jag relaterade enbart till fakta där det framgår att ett antal motorcyklister omkommer eller blir allvarligt skadade i trafiken varje år. Det hjälper tyvärr inte att ”moderna motorcyklister är mer riskmedvetna”. Olyckor inträffar tydligen tyvärr ändå. 

Insändarskribenten påstår att dödsolyckorna har minskat de senaste åren trots att antalet körkortsinnehavare har ökat. Argumentet saknar relevans så länge som en mc-förare omkommer i trafiken. 

Förra året omkom 27 personer i mc-olyckor. Tycker inte att detta påstående är onyanserat eller okunnigt utan det grundar sig enbart på kalla fakta i Trafikverkets statistik.

Insändarskribenten skriver vidare att de flesta fallolyckor ”sker när hojen står still enligt försäkringsbolagens statistik”. Detta skulle vara den allra vanligaste olyckstypen. Förstår att det kan vara en vanlig anledning för anmälan av skada till sitt försäkringsbolag. Jag antar dock att det är motorcykeln som blir skadad, inte mc-föraren. 

Däremot framgår dödsorsaker av Trafikverkets ingående analys enligt tablå för 2019 ”Dödade på tvåhjulig mc”. Några ”fallolyckor” finns inte upptagna i analysen som dödsorsak!

Enligt Trafikverkets studiematerial för mc-körkort framgår att ”de förhållandevis oskyddade mc-åkarna löper 12 gånger högre risk att skadas och 20 gånger högre risk att omkomma i trafiken jämfört bilåkande”.  

Insändarskribenten vill också påtala nyttan med mc som det mest effektiva fordonet för pendling. Olycksrisken föreligger oavsett vad mc:n används till. Kollektivtrafik är det mest optimala i sammanhanget. Liten olycksrisk och miljövänligt. 

Påståendet att mc-åkandet gagnar samhällsnyttan är långsökt och direkt felaktigt. Samhällets kostnader för alla dödsfall i mc-olyckor samt vård av skadade med rehabilitering och så vidare har uppenbarligen negligerats av insändarskribenten.

Motorcykelåkande orsakar dödsfall och skador. Så länge det finns motorcyklar på våra vägar och förespråkare som vidhåller dess berättigande i vårt samhälle förblir nollvisionen en utopi. Förbjud motorcyklar omgående!

Före detta mc-entusiast