Svar på "Pausa 70-plussares träningskort, tack!" (2/4):
De senaste veckorna har varit omtumlande. En prövotid där vardagen inte längre är som ”var dag” brukar. Vi prövas både som individer såväl som förening. Nya direktiv och snabba förändringar som påverkar oss alla.
Jag har full förståelse för frustrationen inför olika förändringar, men jag garanterar att inga av de beslut som påverkar Friskis medlemmars möjligheter till träning är hastverk. Vi har nära kontakt med landets övriga föreningar och vi följer direktiv från myndigheterna.
Vi anpassar verksamheten så fort det kommer nya rekommendationer. Bland annat håller vi ner antalet personer i lokalerna så det inte överstiger 50 personer per träningsyta, vi har striktare städrutiner, vi uppmanar medlemmar att byta om hemma, vi erbjuder fler anpassade pass och digital träning. Detta är flera saker som vi gör för att kunna erbjuda fortsatt träning på anläggningarna, utomhus och/eller i hemmamiljö.
Vi har en stor grupp aktiva seniorer bland våra medlemmar. Medlemmar i riskgrupp som just nu lever med särskilda restriktioner att följa. Vi ser er, och vi arbetar hårt för att ni, liksom alla andra, ska ha möjligheter till fortsatt träning under den här tiden.
Seniorklubben är specifikt för dem som känner att vårt ordinarie utbud är för krävande. En nystartad och mycket liten grupp som har erbjudits möjlighet att pausa sina kort till nästa termin. Gruppen hade endast gått 2 ggr på sitt terminskort, därav detta beslut. För övriga medlemmar finns inte det alternativet.
Vi är en idrottsförening vilket betyder att Friskis ekonomi grundar sig i medlems- och träningsavgifter. Var och en av oss bidrar till stabiliteten i ekonomin. En frysning av träningskort skulle innebära en mycket stor ekonomisk förlust för föreningen. En förlust vi tar med oss in i framtiden. Den skulle drabba alla. Mitt i den akuta krisen måste vi se långsiktigt.
Vi ber om förståelse och förtroende för de beslut som fattas och i nuläget arbetar vi hårt för att det ska finnas ett Friskis att komma tillbaks till efter krisen.
Friskis är du, Friskis är vi. Och det är så vi ska möta den här utmaningen – tillsammans!
Malin Alsö, verksamhetschef Friskis&Svettis