Under 2016 fick Östgötatrafiken in drygt 9 000 klagomål från oss östgötar, bekräftar Corren, och jag är en av dessa som bidragit till detta. Men vad är det då som har hänt?
Vi ökade med 6 444 personer i Östergötland enligt kommunens statistik, vilket medför att fler åker kollektivt, trots detta vägrar Östgötatrafiken lägga in flera ”Östgötapendlar” där resandet har ökat mest under året. Östgötatrafiken har belönat oss med att istället höja priserna med 2 kronor per zon, och förskönat med dygnsbiljett genom att sänka priset på denna. Detta medför att spontanåkandet blir dyrare för de som inte valt att göra längre resor.
Jag själv bor en bit ifrån staden där jag började uppleva att kollektivtrafiken inte riktigt funkade som den ska, det har fortsatt med konstanta förseningar både från avgång från Norrköping C men även när man väntar på bussen som ska till stan. Snart började jag inse att detta inte var en tillfällighet.
I februari 2017 bestämde sig Östgötatrafiken för att höja biljettpriset där jag bor med 5 kronor, vilket ledde till att ungdomspriset hamnade på 40 kronor. Efter höjningen hörde jag en ung skolelev säga ”Vad dyrt det är”, som fick mig att börja fundera ännu mer. Det är rentav överdrivet att ta 40 kronor för en enda resa in mot stan ska man hem senare på kvällen, blir det en resa på 80 kronor för en enda ungdom.
Vår kollektivtrafik menar att man då ska ta en dygnsbiljett istället, vilket är smart, men fortfarande så kan jag samåka mycket billigare, och frågan är därför om man verkligen vill att vi ska åka kollektivt eller om det bara handlar om pengar?
För drygt två veckor sedan såg jag en busschaufför hoppa på spårvagnen utan att betala sin resa, jag passade då på att kolla med Östgötatrafiken om de fick åka gratis, men det får de inte. Så hur personen kan hoppa på spårvagnen utan att registrera sitt busskort är ett mysterium som Östgötatrafiken inte vill ta tag i.