PensionĂ€rerna skinnas av Östgötatrafikens betalsystem

Signaturen Annika vill inte ladda ned en massa appar pÄ sin mobiltelefon. Följden blev att hon som pensionÀr fick betala fullt pris och gick miste om rabatten.

Annika B fick irra runt mellan hÄllplatserna för att kunna ta sig hem frÄn centrala Norrköping.

Annika B fick irra runt mellan hÄllplatserna för att kunna ta sig hem frÄn centrala Norrköping.

Foto: Sofia Axelsson

InsÀndare2024-05-25 08:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Varför har Östgötatrafiken tagit bort knapparna för pensionĂ€rer pĂ„ bussarna? HĂ€romdagen var jag pĂ„ Vrinnevisjukhuset för att göra tester inför en operation. Fick skjuts upp av sambon, men tĂ€nkte vara miljövĂ€nlig och ta bussen hem.

Som sagt, knapparna var borta. Blippade kortet och förstod att det blev fullt pris.

Klev av för att handla med lite mat hem, gick tillbaka till Södertull. Vid 3:ans hÄllplats sÄg jag ingen hÀnvisning om var ersÀttningsbussarna till Klockaretorpet gick ifrÄn. Fick syn pÄ Àndan av en buss med nummer 3 pÄ vÀg vÀsterut pÄ Nygatan och tÀnkte att den nog gick frÄn 2:ans hÄllplats och traskade dit.

DÀr stod det att 3:an ersattes av buss. Ok, tÀnkte jag glatt och satte mig att vÀnta. Och vÀnta. Och vÀnta. Efter 20 minuter förstod att jag blivit fintad. Tittade Ät andra hÄllet och sÄg en 3:a köra ivÀg mot Klocket frÄn andra sidan biblioteket.

Äntligen pĂ„ rĂ€tt buss debiterades fullt pris igen eftersom det gĂ„tt en timme och fem minuter sedan resan startade.
För mig personligen var det ingen stor grej. Jag fÄr ge efter för utpressningen och ladda ner appen, fast jag ogillar appar, eftersom jag varken har rÄd eller lust att springa och köpa nya mobiler nÀr minnet blir fullt och pajar.

Men nÀr jag tÀnker pÄ alla pensionÀrer som Àr mindre rörliga Àn jag, Ànnu mindre tekniska, Ànnu fattigare, har Ànnu sÀmre mobiler om ens nÄgon alls - blir jag arg och vill höja rösten för dem.
Hur tĂ€nker ni hjĂ€lpa dem - Östgötatrafiken?

Annika B

Svar direkt

Tack för din insĂ€ndare. TrĂ„kigt att höra om din upplevelse. NĂ€r spĂ„rvagn ersĂ€tts med buss ska ett hĂ„llplatslĂ€ge för ersĂ€ttningsbuss visas pĂ„ skyltning och pĂ„ den aktuella avgĂ„ngen i appen och pĂ„ webben, dĂ„ bussar inte alltid kan utgĂ„ frĂ„n samma hĂ„llplats.  

2020 införde vi ett nytt biljett- och betalsystem i syfte att förenkla biljettköp och förbĂ€ttra informationen till vĂ„ra kunder. I samband med bytet togs reskassa pĂ„ kort och knapparna för val av biljett bort och funktionen att köpa biljett genom att blippa sitt betalkort infördes. 

Blippa betalkort har varit ett uppskattat alternativ men med begrĂ€nsningen att det inte gĂ„r att vĂ€lja typ av biljett. Idag erbjuder vi dĂ€remot flera olika sĂ€tt att köpa rabatterade biljetter pĂ„: via appen, pĂ„ webben, i nĂ„gon av vĂ„ra försĂ€ljningsautomater eller hos nĂ„got av vĂ„ra 45 ombud i Östergötland.  

Efter att nya systemet nu varit i drift i nĂ€stan fyra Ă„r kan vi konstatera att alltfler tycker det Ă€r enkelt att köpa biljett hos Östgötatrafiken (Kollektivtrafikbarometern 2023). Men vi Ă€r alltid tacksamma för Ă„terkoppling och hoppas att du hittar ett sĂ€tt som funkar bra för dig framöver.   

Per Nelson, marknadschef, Östgötatrafiken