Svar på "Saknar förklaring till indragna hållplatser" (5/9):
Analysen har också tagit med den forskning som finns inom området som påvisar att det är raka och snabba linjer med hög turtäthet som ger ett ökat resande. Detta tillsammans med den infrastruktur som redan finns i staden och det behov av resor som efterfrågas har skapat ett nytt linjenät, men även ett förbättrat utbud som ökats med cirka 20 procent till samma kostnad.
Vissa hållplatser har tagits bort då de antingen ligger nära en annan hållplats eller har ett lågt resande. Vi har förståelse för att man kan tycka att det är bekvämt att ha nära till en hållplats men då vi ska se till helheten så är en viss gångsträcka en förutsättning för en attraktiv kollektivtrafik. I Norrköpings tätort har 87 procent av de boende kortare än 500 meter gångväg till en hållplats. Att ha linjesträckningar som är för krokiga eller har får många stopp skapar bara en dyr kollektivtrafik med ett lågt resande.
I Norrköping finns en god potential för att öka andelen resor med kollektivtrafiken. Det finns många bra idéer om utbyggnad av spårvägen och med ett bra linjenät med busstrafik, så finns det goda möjligheter att nå mot de klimatpolitiska mål som både Norrköpings kommun och Region Östergötland satt upp.
I insändaren finns ett antal frågor om hållplatser som lagts ned samt andra frågor hur olika resor ska ske med kollektivtrafiken. Enklast är att insändaren kontaktar vår kundtjänst så hjälper de till med svar på de specifika frågorna.
Mattias Näsström, trafikoperativ chef,
Östgötatrafiken