Så här planerar vi innan vi börjar gräva i Norrköpings gator

"Vi på samhällsbyggnadskontoret har full förståelse för att flera stora arbeten samtidigt kan upplevas som frustrerande", skriver samhällsbyggnadsdirektören som svar på insändaren "Norrköping har blivit Grävköping igen".

"Vi strävar alltid efter att samordna insatserna så långt det är möjligt", skriver samhällsbyggnadsdirektör Bengt Stenberg.

"Vi strävar alltid efter att samordna insatserna så långt det är möjligt", skriver samhällsbyggnadsdirektör Bengt Stenberg.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Insändare2025-04-15 08:04
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar

Svar på insändaren "Norrköping har blivit Grävköping igen"

Tack för dina synpunkter kring pågående trafikprojekt som påverkar trafiksituationen i Norrköping. Vi på samhällsbyggnadskontoret har full förståelse för att flera stora arbeten samtidigt kan upplevas som frustrerande, särskilt om det bidrar till trafikstörningar. Vi vill gärna förklara hur vi arbetar med planeringen.

När flera projekt sammanfaller i tid handlar det ofta om att vi måste ta hänsyn till många olika faktorer. Det kan handla om tekniska förutsättningar, tillstånd, entreprenörers tillgänglighet, andra aktörer och ledningsägares arbeten. Vi strävar alltid efter att samordna insatserna så långt det är möjligt, både inom vår egen organisation och med externa aktörer som till exempel Östgötatrafiken, Trafikverket och ledningsägare.

När det gäller arbetet vid Lindövägen och Lindörondellen, och din fråga om varför det inte kan påbörjas ”bakifrån”, så beror det på att flera omfattande ledningsarbeten måste samordnas under samma period. För att undvika fördröjningar längre fram behöver dessa arbeten utföras i en viss teknisk ordning. Ledningarna måste alltså läggas stegvis och i rätt följd för att arbetet ska bli både säkert och effektivt. Därför är det tyvärr inte möjligt att börja från motsatt håll. Vi följer trafiksituationen noggrant under projektets gång och gör löpande justeringar i arbetssätt och tidplaner när det behövs, för att minska påverkan så mycket som möjligt.

Vi vill också bemöta uppfattningen om bristande dialog mellan olika delar av kontoret. Inom samhällsbyggnadskontoret arbetar vi löpande med att stärka den interna samordningen och har strukturer för att säkerställa att infrastrukturprojekt, drift och underhåll samverkar. Det finns dock alltid saker att förbättra, och synpunkter från allmänheten är ett viktigt bidrag i det arbetet.

Slutligen vill vi lyfta att vi är många engagerade tjänstepersoner som varje dag arbetar för att göra Norrköping bättre – tryggare, mer tillgängligt och hållbart. Vi förstår att vissa trafikåtgärder kan innebära tillfälliga besvär, men de är en del av ett långsiktigt arbete för ett fungerande och framtidssäkrat trafiksystem.