Så utvecklar vi Norrköpings hamn

Frågan om landström är en högst aktuell fråga för sjöfartsnäringen och hamnarna, skriver Ola Hjärtström, marknadschef i Norrköpings Hamn.

Frågan om landström är en högst aktuell fråga för sjöfartsnäringen och hamnarna, skriver Ola Hjärtström, marknadschef i Norrköpings Hamn.

Foto: Thomas Möller

Insändare2020-11-02 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Hur ser planerna ut för hamnen?" (26/10):

Erik Hammarström har i en insändare ställt frågan hur planerna för kommande elanslutning för handelssjöfarten ser ut när Pampushamnen i Norrköping utvecklas. Frågan om landström är en högst aktuell fråga för sjöfartsnäringen och hamnarna, och jag vill här beskriva hur vi jobbar med frågan i Norrköpings Hamn. 
Ett fartyg är något av en industri, med ett stort energibehov för kranar, maskiner och annat som förses främst via fartygets huvud- och hjälpmotorer. Att kunna koppla ett förtöjt fartyg till en fast elanslutning möjliggör att minska buller och utsläppen till luft så länge som fartyget ligger vid kaj. Tekniken har funnits i flera år, men ett problem för den globala sjöfarten har varit avsaknaden av en gemensam standard, samt höga investeringskostnader. 
Varje månad anlöps Norrköpings hamnområde av ungefär 100 fartyg. Med en så stor variation av fartyg och tekniska lösningar har det hittills varit svårt för oss att besluta om verkningsfulla investeringar. Om en hamn har ständigt återkommande fartyg, exempelvis färjor, är det enklare att skapa en lösning för landström. Under senare år har dock de tekniska lösningarna för elanslutning utvecklats, och det har börjat etableras standarder för utrustning. Det underlättar det fortsatta arbetet. 


För närvarande pågår en stor utveckling av Pampushamnen på Händelö, med en förlängning av kajen och nya logistikytor. I samband med utbyggnaden planerar vi nu för framtida landanslutning för fartygen. Det handlar både om att kunna dra ledningar i kajkonstruktionen och att kunna klara av den ganska omfattande kraftförsörjningen. Samtidigt fortsätter vi följa frågan om standarder och tekniska lösningar. 
Elektrifieringen av hamnverksamheten gäller inte bara fartygens anslutning vid kaj. Under hösten står den elektrifierade järnvägsanslutningen Kardonbanan klar mellan stambanan och Pampushamnen. Det är en viktig åtgärd för att flytta godstransporter från väg till järnväg och sjöfart. I Norrköpings Hamn har vi också arbetat med en omställning av vår egen maskinpark och produktion, där allt fossilt bränsle till arbetsmaskiner har ersatts av i fossilfri HVO100 samtidigt som vi också satsat ännu mer på eldrift av både kranar och truckar. Vi medverkar också i stora projekt kring fossilfria transporter, bland annat via elektrifierade vägtransporter. Allt i syfte att kunna möta marknadens och samhällets krav på miljövänliga transporter och en hållbar hamn.