Satsa på investeringar på flygplatsens marker

Insändare2020-05-07 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på debattartikeln "Oroande att central mark inte brukas" (4/5):

Naturskyddsföreningen genom Anders Wennerblad skriver om Norrköpings flygplats att "Det är oroande att central mark står outnyttjad och att kommunen så oansvarigt förvaltar våra skattepengar." Dessutom att, i stället för att subventionera flygplatsen, bör dess stora, outnyttjade yta användas för att bygga ett klimatsmart område för bostäder, industrier och annat, inklusive infrastruktur.

Sett till hur flygtrafiken efter pågående pandemi kommer att gestalta sig, kan man av olika analytiker förstå att flygverksamheten kommer att förändras.

Jean-Marie Skoglund, flygmarknadsanalytiker hos Transportstyrelsen (SVT, 29/3): "Vi kommer att se en helt annan flygmarknad när det här är över. Flygbolagen kommer att minska och de som finns kvar kommer inte att upprätthålla den trafik de hade tidigare."..."Det kommer att ta många år innan flygmarknaden har återhämtat sig."

Adam Klauber, Rocky Mountain Institute, enligt New York Times: "De senaste åren har trycket på klimatanpassning inom flygbranschen ökat. Men efter coronautbrottet går bolagen på knäna – och omställningen kommer att få stå tillbaka. Varje sund affärsverksamhet kommer att prioritera sina befintliga skulder och löneutbetalningar framför frivilliga investeringar i framtida hållbar volym för luftfart."

Är det mot bakgrund av sådana bedömningar då rimligt att fortsätta på det sätt som nu görs, att hoppas på att Norrköpings flygplats ska komma att leva upp till förväntningarna om att bidra till Norrköpings utveckling och ekonomi? Nej, satsa i stället på investeringar och verksamheter som nämns inledningsvis.

Thorbjörn Lundström, Klockaretorpet