Ska jag dra sopkärlet en kilometer för att få det tömt?

Vi som har sommarhämtning av sopor har hämtning mellan maj och september. Därefter säger Nodra, kan sommargäster som använder sina hus lite mer ofta kan beställa extrahämtningar.

Vi haft lite problem den senaste tiden med extrahämtningarna och vi har nyligen blivit medvetna om att vi brustit i våra rutiner, skriver Peter Nimrodsson, enhetschef drift och underhåll Nodra.

Vi haft lite problem den senaste tiden med extrahämtningarna och vi har nyligen blivit medvetna om att vi brustit i våra rutiner, skriver Peter Nimrodsson, enhetschef drift och underhåll Nodra.

Foto: Montage

Insändare2024-03-21 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det låter ju bra men även om det är bra väglag och ingen snö så är det chauffören som bestämmer om han eller hon vill åka den extra svängen för att tömma ett extra kärl. 

Gissa vad svaret blir om de väljer att inte hämta soporna? Jo, att vägen inte är säker och det avgör chauffören så då blir det ingen hämtning. 

Möjligen kan man få tömt om man själv kör ut tunnorna utanför området där de bestämmer plats. Men ska jag själv dra iväg kärlen en kilometer för att sedan dra tillbaka dem samma sträcka. Superdålig service.

Har lämnat förslag att utöka perioden från april till oktober istället men det ska väl förhandlas om i många år. Dessutom stängs returpunkterna så var gör man av sina sopor? Ta med dem till annan adress får man ju inte. 

Trött medborgare

Svar direkt

Det stämmer bra att du har möjlighet att beställa extrahämtning av ditt avfall om du använder ditt sommarboende längre än under perioden maj till september. Då kommer vi och tömmer inom 10 arbetsdagar beroende på när vi har en körtur i ditt område. 

Däremot har vi haft lite problem den senaste tiden med extrahämtningarna och vi har nyligen blivit medvetna om att vi brustit i våra rutiner. Vi kan därför bara be om ursäkt över att du inte har fått ditt avfall hämtat. 

Rutinen för extrahämtningarna har nu rättats till och vi har kommit ikapp med de kunder som inte fått sina tunnor tömda. Vi hoppas att även du har fått det. Om så inte skulle vara fallet är du välkommen att kontakta vår kundservice så hjälper vi dig med detta. 

Peter Nimrodsson, enhetschef Drift och underhåll Nodra