I området Smedby har en högstadieskola efterfrågats i flera år och området expanderar. Nu har skolinspektionen beviljat Nordic International School att starta en grundskola 4-9.
En skola för alla. Skolan har en internationell profil där delar av undervisningen kommer bedrivas på engelska. Vidare vill man gärna framhålla att detta är en pluggskola med ordning och reda. Innebär nyetableringen av den nya friskolan att en kommunal skola för högstadiet nu försvinner som alternativ för området?
Norrköpings kommun har naturligtvis som alla andra kommuner att förhålla sig till Skolinspektionens beviljande av nya friskolor och etablering. Det är inte kommunen som kan hållas ansvarig. Vilket ansvar har då kommunen? Kommunen har det yttersta ansvaret att se till att en likvärdig utbildning erbjuds och Skolverket är tydligt: ”Alla elever i Sverige har enligt lag rätt till en likvärdig utbildning. Var man än bor och oavsett sociala och ekonomiska hemförhållanden ska utbildningen ha en hög kvalitet. Utbildningen ska också kompensera för elevers olika bakgrund och andra olikartade förutsättningar (www.skolverket.se).”
I en tidigare artikel i NT 150203 framhäver även de styrande i kvartetten att ”alla skolor ska vara bra skolor” ”Målet är att oavsett i vilken del av kommunen du bor så ska du tryggt kunna sätta dina barn i den mest närbelägna skolan.” Ett förtydligande är på sin plats: denna debattartikel hade fokus på integration men i min värld så måste målet vara samma för alla elever oavsett.
Sammanfattningsvis, det som kan främja skolan, kommunen och alla elever oavsett förutsättningar i området är ett samarbete som leder till att det finns plats för både den internationella inriktningen men även en plats för en traditionell inriktning. Det kommer skolan, kommunen och alla elever både i området och utanför området att vinna på.