Sluta köpa in tåg som inte klarar av det svenska klimatet

Visst var det bättre förr, när tågen tillverkades för att inte stanna för lite snö och kyla, menar insändarskribenten.

Var det bättre förr när ASEA tillverkade lok som inte stannade för lite snö och kyla? Insändarskribenten menar det.

Var det bättre förr när ASEA tillverkade lok som inte stannade för lite snö och kyla? Insändarskribenten menar det.

Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX

Insändare2025-01-08 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Förr i tiden när SJ var statligt och hade hand om all järnvägsverksamhet, med personal som var kunnig i alla de olika delarna som järnvägen krävde, då var det inga större problem i trafiken. ASEA tillverkade loken som var byggda för svenskt klimat och inte stannade för lite snö och kyla.

Inköpsorganisationen visar gång på gång sin inkompetens genom att köpa in tåg som inte klarar det svenska klimatet, skriver Leif G Andersson.
Inköpsorganisationen visar gång på gång sin inkompetens genom att köpa in tåg som inte klarar det svenska klimatet, skriver Leif G Andersson.

Vad har vi fått i stället? Ett underhåll som är uppdelat i olika företag med olika agendor. En inköpsorganisation som gång på gång visar sin inkompetens genom att köpa in tåg som inte klarar det svenska klimatet.

Våra huvudvägar för bilar snöar igen av samma anledning. Bakom allt detta ligger ett inkompetent trafikverk som vid varje tillfälle handlar som om allt händer för första gången.

Man kanske behöver fundera på om man har rätt man på rätt plats. Det finns säkert mycket pengar att tjäna.