Sluta stötta klimatskadlig charter med skattepengar

Norrköpings kommun äger sedan 2006 stadens flygplats och har under en lång period lagt 30 miljoner årligen för att den ska kunna hålla öppet. Trafiken är i princip uteslutande charterresor till södra Europa.

Det är hög tid att kommunledningen vaknar och stoppar flygplatsens bidragsberoende. Att stötta charterresor med skattepengar är helt orimligt, speciellt när vi har en nationell politik som ökar våra farliga klimatutsläpp, skriver Andreas Nilsson, Stina Sköld, Astrid Kihlén, Abigail Garbett Skagerlid och Susanne Halling.

Det är hög tid att kommunledningen vaknar och stoppar flygplatsens bidragsberoende. Att stötta charterresor med skattepengar är helt orimligt, speciellt när vi har en nationell politik som ökar våra farliga klimatutsläpp, skriver Andreas Nilsson, Stina Sköld, Astrid Kihlén, Abigail Garbett Skagerlid och Susanne Halling.

Foto: Calle Slättengren

Insändare2024-04-06 12:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är inte bara ett slöseri med skattepengar – det är direkt stötande mitt i en alltmer farlig klimatkris. I klartext innebär det att alla vi Norrköpingsbor subventionerar klimatskadliga nöjesresor för dem som har råd att flyga på solsemester.

Vi är några engagerade medborgare som förra hösten lämnade in ett e-förslag om att stänga flygplatsen, så att kommunen istället kan lägga pengarna på något som är bra för samhället. Förslaget fick över 600 röster, näst mest av alla e-förslag hittills. Kommunledningen tog upp förslaget nu i mars och avslog det.

Anledningen är att kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) och övriga i styret är väldigt engagerade i klimatet. Näringslivsklimatet alltså, om någon undrade. Det är huvudargumentet till att fortsätta slösa pengar på flygplatsen. Den klimatkris vi är mitt uppe i och flygets del i den verkar inte intressera politikerna alls.

Vilket nytta näringslivet har av charterresor är dock oklart i ledningens resonemang. Vi tror att människor som driver och arbetar på lokala företag ser mycket större värde i att Norrköping har bra skolor, fungerande äldreomsorg och livskraftig kultur än flyglinjer till trista turistmål. 

Kommunens 30 miljoner skulle kunna bidra till mycket samhällsnytta istället för att elda på klimatkrisen. Idén om att staden behöver en egen flygplats liksom att flygandet kan bli grönt är bara politiska önskedrömmar.

När vårt förslag debatterades var kontentan i svaren från Sophia Jarl och övriga som vill fortsätta subventionera flygplatsen att staden redan betalat mycket i många år. Att sluta och lägga ner vore att förlora de pengarna. Det liknar hur nätbedragare snärjer sina offer – att få dem att ”investera” lite i början så att de sedan sitter fast, eftersom det är jobbigare att inse sanningen att du är lurad än att fortsätta betala och hoppas det inte stämmer.

Det är hög tid att kommunledningen vaknar och stoppar flygplatsens bidragsberoende. Att stötta charterresor med skattepengar är helt orimligt, speciellt när vi har en nationell politik som ökar våra farliga klimatutsläpp. Forskningen är tydlig med att det behövs åtgärder de närmaste åren för att kunna dämpa de värsta och livshotande effekterna av klimatkrisen. Ska vi ha en chans att vända utvecklingen måste vi helt enkelt flyga mindre.

Vårt krav kvarstår: Avveckla flygplatsen – använd pengarna till att stärka Norrköping istället för att fortsätta förstöra klimatet.