Svaret från budet: "Hoppas Wolts ledning förstår vårt enda krav"

NT:s granskning visar att Wolts matbud har låga löner och dåliga arbetsvillkor. Företaget självar menar att NT skarvar i sina artiklar. Nu svarar matbudet Ammar och menar att Wolts ledning fortfarande vägrar lyssna på förarnas enda krav – att öka värdet på beställningarna.

Woltbudet Ammar skriver att han slår vad om att när ett nytt matleveransföretag kommer in på marknaden och betalar förarna fem kronor mer än Wolt, så kommer det inte att finnas en enda Wolt-förare kvar.

Woltbudet Ammar skriver att han slår vad om att när ett nytt matleveransföretag kommer in på marknaden och betalar förarna fem kronor mer än Wolt, så kommer det inte att finnas en enda Wolt-förare kvar.

Foto: Thomas Möller

Insändare2025-05-14 11:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar

Svar på debattartikeln "NT skarvar i artiklarna om Wolts matbud"

Jag tycker synd om Wolts ledning som fortfarande inte har förstått vårt problem. Jag visste att de skulle ge samma svar – att de är ett flexibelt företag och att de inte tvingar förare att acceptera beställningar. Men problemet för oss förare är inte hur mycket pengar vi tjänar i timmen: vi förväntar oss inte att få 150 eller 200 kronor i timmen, vi vill få rimligt betalt för varje beställning vi levererar.

Allt i världen blir dyrare och andra yrkesklasser får högre löner, men inte vi. Är det logiskt att jag ska leverera två beställningar för 56 kronor? Det är 28 kronor per beställning. Det minsta vi begär är att ersättningen är samma som hos Foodora. Det vill säga att en beställning ger minst 42 kronor. Sedan tillkommer bensintillägg beroende på avståndet.

Jag känner mig som Don Quijote som kämpar mot väderkvarnar. 

Jag hoppas att Wolts ledning förstår vårt enda krav, vilket är att öka värdet på varje beställning. De vet att de flesta förare inte har något annat arbete och att oavsett hur lite de betalar per beställning så kommer förarna att acceptera det – eftersom de inte har något val. Kanske sänker de beställningsavgiften till 15 kronor nästa år? Jag slår vad om att om ett nytt matleveransföretag kommer in på marknaden och betalar förarna fem kronor mer än Wolt, så kommer det inte att finnas en enda Wolt-förare kvar.