Japanernas erbjudande gäller främst Norge men vill även binda samman Oslo med Stockholm.
Tågtillståndet i Sverige och "världsrekordfiaskot" Hallandsåstunneln (20 miljarder back?) har väl fått asiatiska hjärtan att vekna. För Sverige är erbjudandet den enda tänkbara lösningen. Kan svenska företag verka i Kina och tjäna pengar är det förmätet att inte tillåta det omvända, helst som det redan sker i mindre skala. Att låna pengar av Kina gör alla länder. USA är den störste låntagaren.
Ostlänkens mål är ju att ta Sverige ut i den globala världens finrum och där väntar Tyskland och Frankrike med flera, som redan har stora nät av höghastighetståg. Det bäddar för tyska statsbanorna som genom dotterbolaget Schenker svarar för större delen av den svenska bilfrakten. En bättre handhavare av driften går inte att få.
När det gäller den övriga tågtrafiken är det dags att staten tar över. Lycksökarna har gjort sitt. Tunneln under Malmö visar att man kan även här. Av byggherrens 1000 medarbetare var det bara 100 svenskar. Resten togs runt om i Europa eftersom det krävdes kunnigt folk. Tunnelns kostnad blev lägre och byggtiden kortare än beräknat. Unikt för Sverige.
I dag är 350 kilometer i timmen norm, men 400-500 körs på sina håll. Ett intressant projekt är den kinesiska vakumtuben, där tåg kan nå 2000 kilometer i timmen. Det betyder 20 minuter mellan Stockholm och Rom. Annars är kinesiska hastighetståg på väg till Singapore och Indien, men det stora projektet är en bana mellan Peking och London. Snart står de två tåg- och biltunnlarna, byggda av norrmän, klara under Bosporen i Turkiet. Därmed är det fritt fram för Kinas dröm som delas även i Europa och inte minst i London är förväntningarna stora. Inget är omöjligt, bara berörda länder stoppar in bössorna i skåpet.
Det finns ett aber. Natolandet Norge visade sin självständighet mot USA när oljan blev aktuell. Där gick jänkarna på pumpen. Makten över oljan och pengarna stannade i norska händer. Vill asiaterna bygga järnvägar i Norge är det sannolikt fritt fram. Norrmännen är ju världsbäst på tunnlar dessutom.
Så sturska lär nog inte svenskarna vara. Eller?