Svar till signaturen Hans Andersson om busstrafiken till Lindö och Marby
Insändaren tar upp frågan om hur boende i Marby får möjlighet till en bättre kollektivtrafik om man lägger om busslinjerna i Lindö. Förslaget är konkret och bra och känt av oss på Östgötatrafiken, men tyvärr inte omedelbart genomförbart eftersom det är många delar som hänger ihop i planeringen av kollektivtrafiken, utöver det som resenären ser. Insändaren ställer också en omläggning av busslinjerna mot en utbyggnad av spårvägsnätet i Norrköping, den så kallade Ljuralänken. Vi ser snarare att utbyggnaden av spårvägsnätet är en förutsättning för bättre busstrafik.
Resandet i Norrköping har sedan 2007 legat på en ganska konstant nivå. I samband med planeringen för Ostlänken och ett nytt resecentrum har Norrköpings kommun tillsammans med bland annat Östgötatrafiken startat en stor översyn av framtidens resor i Norrköping. Perspektivet är fram till 2035 men redan i de kommande åren ser vi möjligheter att utveckla delar av kollektivtrafiken inför framtidens krav.
Det är många hänsyn som måste tas för att resultatet ska bli bra. Hela resan ska vara attraktiv för att resandet ska öka. Raka linjesträckningar, täta turer, kort restid och bra bytesmöjligheter är de egenskaper som rankas högst av resenärerna. En satsning på spårvägstrafiken med Ljuralänken är grunden för ett bra spårvagnslinjenät och busslinjerna kan sedan dras som ett flexibelt komplement för att skapa attraktivitet. I den översynen kommer även busslinjerna till Lindö att ses över, vilket kan ge bättre alternativ även för boende i Marby.