Hastighetsövervakningen har minskat med 92 procent i Valdemarsviksområdet enligt samma rapport. Och då kan man tänka sig att det är en kraftig sänkning i resten av landet.
När man läser detta så tänker man, ja, det måste ju stämma för man ser inga poliser på vägarna. Jag kan vittna om detta då jag dagligen kör väg 209 där det sitter fyra stycken hastighetskameror mellan Dagsberg och Östra Husby. Hastigheten är där 60, 70, 80 km/h.
Cirka 100 meter före varje kameras täckning bromsas det ner till lagstadgad fart. Efter passage är det fri fart som gäller – många gånger går det i 90--100 kilometer i timmen, och inte ovanligt med defekta strålkastare och mobilen i örat. Detta fortgår dag ut och dag in – det är ju ofarligt för här finns inte lagens långa arm. Det är ju verklighetsfrånvarande när polisen i reportaget svarar att kamerorna är effektiva för att få ner hastigheten.
På en sträcka i ena riktningen cirka 1,8 mil och två kameror åker vissa 200 meter lagligt, resten av sträckan efter eget huvud, kan även lägga till Söderleden där det är vanligt med tung trafik och yrkesförarkompetensutbildade chaufförer kör både 80–90 km/h på 70-sträcka.
Har i sommar åkt husbil i cirka tre veckor i södra Sverige på både E-vägar och länsvägar och har räknat till 4–5 polisbilar under den tiden – det känns inte bra. Under mina 54 år i trafiken som vanlig bilist, men även framförande av tunga fordon och utryckningsfordon har jag aldrig tidigare upplevt ett så vårdslös, omdömeslös och arrogant körstil som har ökat de sista 10–20 åren.
Polisen säger att samhället har förändrats och måste följa med i utvecklingen men att då montera ner trafikpolisen går ju helt åt fel håll med den utveckling som skett. Bredare uppdrag ska polisen ha, säger man, vilket innebär att patrullerande ingripande polis även ska sköta trafikdelen. Inte undra på att svaret man kan få i örat då man vill ha hjälp av polis är "tyvärr vi har ingen ledig bil just nu".