Trafikproblemen: förbifart finns i långsiktiga planen

Vi vet att trafiksituationen engagerar många och att tänkta förändringar väcker många frågor.

Stadens struktur gör att våra broar över Motala ström blir flaskhalsar när många ska ta sig från södra till norra sidan, skriver Gunnar Cederberg, verksamhetschef för mark- och infrastruktur i Norrköpings kommun.

Stadens struktur gör att våra broar över Motala ström blir flaskhalsar när många ska ta sig från södra till norra sidan, skriver Gunnar Cederberg, verksamhetschef för mark- och infrastruktur i Norrköpings kommun.

Foto: Rikard W Larsson

Insändare2021-02-01 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik

"Dags att leda ut trafiken ur centrum" NT 23/1.

Träden på Östra promenaden har behövt bytas ut en längre tid. Nu närmar vi oss en tidpunkt då det inte går att vänta längre. Under ombyggnationen av Östra promenaden kommer trafiken att hänvisas via Sjötullsgatan och Söderleden. 

Viss trafik kommer även att hitta andra vägar för att nå sin destination. Packhusrondellen har idag och kommer fortsätt att ha en hög belastning under rusningstrafik både under och efter ombyggnationen. Den största orsaken till detta är att många av de Norrköpingsbor som åker bil till jobbet slutar sina arbeten samtidigt. Stadens struktur gör att våra broar över Motala ström blir flaskhalsar när många ska ta sig från södra till norra sidan. 

I Norrköping står vi inför en utmaning då vi vill växa med antal invånare och verksamheter utan att andelen bilresor ökar. För att lyckas med detta krävs det att vi hjälps åt. Om de som har möjlighet att resa på annat sätt än med bil gör det och de som har möjlighet att resa under andra tider är rusning göra det, så är vi på rätt väg. 

Självklart behöver även samhällsbyggnadskontoret planera långsiktigt för att ge Norrköpingsborna möjlighet att resa mer hållbart i framtiden. Inre hamnen är ett av flera exempel på bostadsområde som har bra förutsättningar att inte behöva generera så många bilresor. Området ligger nära övriga staden och nära den kommande centralstationen som byggs i samband med att Ostlänken etableras. 

På sikt kommer det att behövas en ny yttre bro som binder samman Söderleden med Ståthögavägen för att leda trafiken runt staden på ett mer naturligt sätt än idag. Den här kopplingen som kallas Johannisborgsförbindelsen medför en stor investering som behöver synkroniseras med stadens övriga nybyggnationer. Johannisborgsförbindelsen finns med i den långsiktiga planeringen.