Vad har förbifart Söderköping kostat under åren?

Det är ju inte bara pengar det handlar om utan det är faktiskt även miljön som tar skada av alla utsläpp från köande bilar, menar insändarskribenten.

Man ställer sig frågan vad detta projekt kostat oss skattebetalare under alla dessa år, undrar insändarskribenten.

Man ställer sig frågan vad detta projekt kostat oss skattebetalare under alla dessa år, undrar insändarskribenten.

Foto: Olov Trysberg

Insändare2020-09-07 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på nyhetsartikeln "Nya E22-basen: "Ska försöka rikta energin åt samma håll" (29/8):

Under de 60 år som förbifart Söderköping har varit under projektering har många miljoner trafikanter stått i kö i Söderköping och vad jag förstår har även en hel del projektledare förbrukats. Man ställer sig frågan vad detta projekt kostat oss skattebetalare under alla dessa år, kanske någon ansvarig på Trafikverket kan svara på denna fråga? 

Det är ju inte bara pengar det handlar om utan det är faktiskt även miljön som tar skada av alla utsläpp från köande bilar. Så slår man ihop allt detta så är nog några snokar en droppe i havet. Man kan undra vad Trafikverket har för kompetens att driva sådana här projekt när man inte gått i mål efter 50 år. 

Jag kan jämföra med vad vår lilla kommun med små knappa resurser lyckades med. Mellan 2007–2017 genomfördes projektering och sanering av Valdemarsviken till en kostnad av 308 miljoner. Det vore kanske dags att mot en mindre ersättning göra en förfrågan hos Valdemarsviks kommun om hjälp så det händer något med projekt E 22. 

En annan jämförelse är en familj som köper en tomt och bygger ett hus på denna till en kostnad på 4 miljoner. Vore familjen i 30-årsåldern vid projektets början vore de pensionärer när det är inflyttningsklart, tänk på det Trafikverket. 

Till slut några kommentar till den nya projektledarens uttalande i NT. ”Planförslaget som ligger nu är bra och väl genomarbetat”. Det bör ju vara väl genomarbetat efter 60 år, Andreas Eklund. Nästa kommentar: ”Jag tycker att det är jättekul att få bidra till ett projekt som betyder väldigt mycket för många. När det här är klart kommer folk inte komma ihåg hur det var innan”. Sant, ingen av oss som varit med från början kommer att vara i livet när förbifart Söderköping är klar.
Avslutningsvis: ny projektledare, nya förhoppningar. Tveksam. Men om någon på Trafikverket får några timmar över så svara gärna på frågan vad projektet kostat hittills.
Lasse Svensson