Svar till "Vad har förbifarten kostat hittills" (7/9):
Att planera och bygga ny infrastruktur tar tid att förverkliga, även om behoven är stora. Jag håller med om att Förbifart Söderköping är ett projekt där det dragit ut på tiden. Och ja, det har varit många turer fram och tillbaka – samtidigt som det finns flera tydliga orsaker till det. Bland annat om hur regeringen prioriterar projekt och deras finansiering i den nationella infrastrukturplanen, hur vi behövt göra omtag bland annat gällande lösningen för Göta kanal och nu senast även arbetet med att skydda den fridlysta hasselsnoken. Vissa gånger tar det tid att arbeta fram vägens bästa möjliga lösning och då är uthållighet en viktig faktor.
Förbifarten är viktig och skapar stor nytta både för Söderköping och kommunerna runt omkring, men även för regionen i stort. Vi ska ha i åtanke att alla utredningar som gjorts och alla beslut som tagits har lett oss dit vi är i dag. Vi tar steg framåt som tar oss närmare en förbifart Söderköping. Och även om frågan diskuterats länge ser vi i dag goda möjligheter att kunna öppna den nya vägen för trafik sommaren 2027.
Andreas Eklund, projektledare Trafikverket