Trots ett antal felanmälningar, mejl och telefonsamtal har Östgötatrafiken valt att inte åtgärda detta fel i betalningsterminalernas programvara. Det är ju inte direkt någon extremt komplex programvara, modell rymdresa till Mars det gäller, så ville bara Östgötatrafiken fixa detta så hade de självklart gjort det för länge sedan.
Jag vill göra rätt för mig men tillåts inte, och det är synnerligen irriterande när man får blickar från medpassagerare som tror att man åker snålskjuts. När sedan spårvagnsföraren dessutom fortsätter påminna om hur viktigt det är att alla betalar, då stiger adrenalinnivån till en ohälsosamt hög nivå.
Som om detta inte vore nog slutade betalningsterminalerna även på Östgötapendeln sluta fungera för 10-dygnsbiljetterna för cirka två månader sedan. Ska man skratta eller gråta? Så varje morgon får kundvärden ta mitt kort, gå till mitten av tåget och ta betalt, samt komma tillbaks med kort. Kundvärdarna har sagt att även de är minst sagt innerligt trötta på detta kortproblem.
Östgötatrafiken anser säkert att det är mitt ansvar att gå till kundvärden i mitten av tåget, men det fungerar inte i praktiken. För att snabbt hinna av pendeln i Linköping och springa till bussen som jag annars missar måste jag sitta i rätt ände av pendeln, speciellt när pendeln inte sällan är ett par minuter sen. Ska jag först gå till kundvärden och betala så finns det inga platser kvar när jag kommer fram till änden av tåget.
Det vore önskvärt att få ett svar från tekniskt ansvarig chef på Östgötatrafiken varför man inte löst problemet med 10-dygnsbiljetterna under snart ett år. Hur svårt kan det vara?