Svar på debattartikeln "Kommunen får inte tappa rådighet över flyget" (17/10):
Tyvärr ger inlägget om flygplatsen inget nytt tänkande, det är som det alltid har varit. Kommunen äger eller har någon form av inflytande, sen får vi se hur det blir.
Det jag saknar är visionerna, idéerna, tankarna om hur en flygplats kan drivas i framtiden. Nu när vi befinner oss i en minst sagt besvärlig period för flyget är det väl ett mycket bra läge att höja blicken och titta framåt.
Vad händer i andra delar av världen?
Den nya inriktningen för flyget är helt klar. Vi kommer att ha eldrivna flygplan där elen antingen kommer från batterier, bränsleceller (vätgas), hybrider (eldrivna vid start/landning – konventionell vid marschfart).
Med flygplan som susar fram, inte släpper ut några avgaser, är mycket underhållsvänliga och med låga servicekostnader, är detta möjligt.
Successivt byggs nya flygplan som kan ta fler och fler passagerare och år 2025 avgår regelbundna eldrivna flygplan till Bromma, Landvetter och andra inrikes orter. Bränsle till flygplanen genereras av egen solkraft och vindkraft på plats.
Kan vi då vänta så länge? Varför kan vi vänta på Ostlänken till 2035?
I stället blir det så att när vi flyger över Sörmland på väg till Bromma kan vi titta ut och följa utgrävningen av Ostlänken som vi den tidpunkten planeras vara klar om 10–15 år.
Då har Norrköping en väl fungerande, mycket miljövänlig flygplats med nollutsläpp, där närheten till staden är en fördel på samma sätt som Bromma kommer att leva upp med närheten till Stockholm City.