Svar på "Tänk dig för innan du säger något" (23/9):
Ja, insändarskribenten hade tur som fick behålla bilen på vägen! Jag har själv kört expressbuss och vanlig linjetrafik i drygt 20 år och varit med om en däckexplosion på E4 vid Melby-Lövstabacken.
Jag brukade satsa i vänsterfilen, för uppför backen saktar alla tyngre lastbilar ner och bussens motor orkar mer. Visserligen tar dubbeldäckarna vid full buss nästan 70 passagerare.
En gång, mitt i backen smällde det till som ett kanonskott, eko mot mittbarriären och vad hände? Jo, ett bakdäck sköt vid en omkörning. Det gick bra, på med varningsblinkers och som tur är finns en ficka på krönet där man kan komma undan. Som tur också kom en kollega efter som tog hand om mina passagerare. Det tar en stund innan bärgare kommer på plats.
Vad jag vill berätta egentligen är, en chef på ett större bussföretag sa: "Vi lägger aldrig ett regummerat däck på en framaxel!"
Varför? Jo, det är så att korden mattas ut efter att först ha slitits ner och risken för däckexplosioner blir betydligt större. Jag kom ifatt en långtradare i Kolmårdsbacken en dag när långtradarens framdäck sköt på vänster sida i ett dammoln!
Det är viktigt att hålla rejält avstånd till framförvarande fordon om något händer. Den gången behövde jag inte okontrollerat kasta bussen över i vänsterfilen.
Jag har kört linjebuss och andra fordon yrkesmässigt i 23 år fram till min 72 års-dag.