Skapa bättre flöde på Söderleden nu

Söderleden har som syfte att fungera som en ringled för att minska trafiken i centrala Norrköping och skapa en smidig anslutning mellan E22, E4 och de södra stadsdelarna.

Stor risk. ”Vintertid är utfarterna särskilt riskfyllda då det är halt och man tvingas accelerera under svängen ut i vägbanan”, skriver insändarskribenten.

Stor risk. ”Vintertid är utfarterna särskilt riskfyllda då det är halt och man tvingas accelerera under svängen ut i vägbanan”, skriver insändarskribenten.

Foto: Yvonne Åsell/arkiv

Norrköping2015-11-28 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dag finns två problematiska utfarter som både skapar sämre flöde och är en ren trafikfara. Det gäller de båda påfarterna från Gamla Övägen ut på Söderleden både öster- och västerut. Att på denna hårt trafikerade led med höga hastigheter ha påfarter eller snarare utfarter utan accelerationsfält, dessutom i relativt dolda vägavsnitt är förkastligt ur trafiksäkerhetssynpunkt. Bilar som kör ut är många gånger tvungna att chansa för att komma ut på Söderleden och risken att bli påkörd bakifrån är påtaglig om man inte snabbt nog når en hög hastighet.

Vintertid är utfarterna särskilt riskfyllda då det är halt och man tvingas accelerera under svängen ut i vägbanan. Under rusningstrafik skapas också långa köer ut på Gamla Övägen, som är upptagningväg för Vilbergen och omkringliggande orter. Vi får anta att det på platsen är byggtekniskt omöjligt att konstruera accelerationsfält, och inte att byggherren valde att prioritera bort dessa. Hur som helst finns en konstnadseffektiv lösning som skapar ett bra flöde. Genom att bygga en refug i höger körfält strax innan påfart och tvinga ut trafiken på Söderleden i omkörningsfil är trafiken från Gamla övägen skyddad och kan köra ut och accelerera utan stress. Vill vi minska trafiken i staden och få flera att välja våra kringleder. Säkra påfarter utan köbildning är ett effektivt alternativ.

Läs mer om