Kräv bättre service av Östgötatrafiken

Att använda quickomat är säkert mycket smidigt, om du bor i Linköping där det finns 17 stycken uppsatta, i Norrköping finns bara fem, skriver Torbjörn Nilsson. Arkivbild: Michael Svensson

Att använda quickomat är säkert mycket smidigt, om du bor i Linköping där det finns 17 stycken uppsatta, i Norrköping finns bara fem, skriver Torbjörn Nilsson. Arkivbild: Michael Svensson

Foto: Michael Svensson

OM KONTANTSTOPP2009-01-07 00:16
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Efter årsskiftet har Östgötatrafiken infört kontantstopp på bland annat spårvagnslinjerna i Norrköping, även busslinjer är berörda. Initiativet att slopa kontanthanteringen är utmärkt och något jag till fullo stödjer. Östgötatrafiken hänvisar till SMS-biljett samt quickomat för biljettköp. Att använda quickomat är säkert mycket smidigt, om du bor i Linköping där det finns 17 stycken uppsatta. I Norrköping med en av länets mest frekvent utnyttjade linjer, spårvagnslinje 3, finns det 5 stycken quickomater uppsatta, och ingen längs linje 3 om vi bortser från Resecentrum. Naturligtvis måste Östgötatrafiken klara av att ha en sådan framförhållning att det finns automater uppsatta där passagerarna finns och automater i sådan mängd att det räcker till. Det är mycket märkligt att det fanns möjlighet att sätta upp 17 automater i Linköping men endast fem i Norrköping med en minst lika livlig kollektivtrafik. När får jag se en automat i Klockaretorpet eller i Eneby? Och var är våra folkvalda i Norrköping, nu ska ni krypa fram och kräva att Östgötatrafiken även satsar på service i Norrköping och inte endast i huvudkontorsstaden.
Läs mer om