Höjd bussavgift får pendlare att välja bilen

Östgötatrafiken bör stimulera pendlande bilister att välja bussen genom en stimulerande prissättning, anser insändarskribenten.   Foto: MATZ GLIMHED

Östgötatrafiken bör stimulera pendlande bilister att välja bussen genom en stimulerande prissättning, anser insändarskribenten. Foto: MATZ GLIMHED

Foto: Glimhed Matz

OM ÖSTGÖTATRAFIKEN2008-11-29 00:18
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag pendlar från Krokek, Kolmården, till Norrköping de dagar mina arbetstider och andra förhållande tillåter, ungefär två till tre dagar i veckan.Då passar nuvarande 15 dygns kort för 830 kronor bra (15 valfria dygn att pendla hur mycket man vill). Östgötatrafiken kommer efter årsskiftet att höja avgiften till 850 kronor och för dessa kronor får man istället endast tio dygn att resa under.Detta innebär en prishöjning på 55 procent! Är detta rimligt? Även om Östgötatrafiken förlänger giltigheten till två år mot tidigare två månader och ger 24 timmars resande per dygn i stället för 20 (vilket spelar föga roll) så är det en omotiverad prishöjning. Är inte kontantkortet till för de som reser så pass sällan att man endast reser tio dagar av 730?För mig blir bilen billigare än bussen efter årsskiftet, och jag blir mot min vilja tvungen att alltid ta bilen. Det är de som balanserar mellan buss och bil som måste fås med på "tåget" för att få folk att börja åka kollektivt i största möjliga mån. De som köper månadskort är redan inbitna pendlare av en eller annan anledning.Det är den andra skaran som måste övertygas om att buss är bra för miljönOch plånboken! Östgötatrafiken är skyldig att stimulera denna hög bilister med stimulerande prissättning, för miljöns skull!
Läs mer om