Veolia Transport - var finns ert säkerhetstänkande?

Jag är mycket väl medveten om att det är priset som styr, men kan människoliv värderas i pengar? skriver Safe. Arkivbild: magnus Andersson

Jag är mycket väl medveten om att det är priset som styr, men kan människoliv värderas i pengar? skriver Safe. Arkivbild: magnus Andersson

Foto: Andersson Magnus

OM SÄKERHET PÅ BUSS OCH SPÅRVAGN2009-04-03 00:19
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Undertecknad har under en längre tid undrat hur det är ställt med säkerhetsarbetet inom Östgötatrafikens i särklass största entreprenör Veolia Transport - kan man som resenär vara trygg ombord på era fordon? Tveksamt.Mängder med krockar med nya spårvagnar, varav den sista inträffade i uppförsbacke vid Norr Tull, ett flertal bussar som brinner (ny bussbrand den 1 april), bussar vars nödutgångar (läs takluckor) som är låsta. Förare som inte får göra någon säkerhetskontroll fast de de facto är ansvariga för det fordon som de sätter i trafik. Som ni märker kan listan över brister göras hur lång som helst. Nästa fråga är hur Östgötatrafiken kan tillåta att detta företag får finnas kvar som entreprenör när ovanstående brister finns? Vad ställer Östgötatrafiken för krav på entreprenörerna när det gäller säkerhetsarbete/säkerhetspolicy? Jag är mycket väl medveten att det är priset som styr, men kan människoliv värderas i pengar? Var redovisar Veolia genomförda förbättringar och utredningar på vad det är som gjorde att det blev som det blev? Dessa "utredningar" är inte något som allmänheten får ta del av utan det är alltid locket på. Att det inte har dött människor ombord på dessa bussar och spårvagnar är nog mer tur än skicklighet.Sedan är det det här med snö och ovanstående bolag - det är två saker som definitivt inte går hand i hand. Ta till exempel vid sista snöfallet så var det flera bussar som fastnade i uppförsbackar och vändplaner. Här är det också till följd av dåligt material. Exempelvis stadsbussarna som rullar här i Norrköping, som linje 113 mellan Resecentrum och Navestad, denna buss (busstypen är en ledvagn med drivningen på tredje/bakre axeln) är vintertid utrustad med vinterdäck på drivhjulen, men inte på de andra axlarna varvid till exempel styrförmågan kraftigt försämras. Det kan med andra ord, vid vanligt snöfall/oplogat, gå rakt fram utan att föraren kan göra något. Hur tryggt känns det som resenär? Resterande axlar är utrustade med så kallade citydäck som är anpassade för i princip sommarväglag. Hur tänker Veolia när de utrustar bussarna med dessa däck? Det verkar faktiskt inte vara som om ansvariga på Veolia är medvetna om att det är människor som transporteras med era fordon.
Läs mer om