Hellre lägre hyror än reklampennor

Vi som hyresgäster behöver inte ert marknadsföringsmaterial, anser insändarskribenten.

Vi som hyresgäster behöver inte ert marknadsföringsmaterial, anser insändarskribenten.

Foto: Kajsa Nilsson

SVAR PÅ OVANSTÅENDE INSÄNDARE FRÅN LARS LÖGFREN, HYRESBOSTÄDER2018-12-21 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hyresbostäder har valt att förutom den årliga hyreshöjningen också höja hyran ytterligare genom att öka på de så kallade områdespoängen. Detta utan att någon förändring har skett i området. Någon förklaring till höjningen har inte lämnats.

De som råkar mest illa ut på grund av detta är de ensamstående, pensionärerna och de sjuka. Man skulle kunna tro att det kommunala bolaget skulle vara schyst mot sina hyresgäster och ta väl hand om dem, men så är det inte alltid.

Det finns en smärtgräns för vad hyresgästerna klarar av att betala i hyra. För den som lever på knappa marginaler kan höjningen bli den avgörande faktorn som får ekonomin att raseras. Att flytta till en mindre bostad är inte så lätt när det råder bostadskris. Så vad ska dessa människor göra? Vi behöver alla äta mat för att överleva.

Samtidigt verkar bolaget byråkratiskt och tungstyrt. Mycket pengar verkar gå åt till huvudkontor och sidoprojekt. Om ni snålade in på sådant kunde kanske hyresgästerna slippa så många hyreshöjningar. Hellre lägre hyra och färre pennor, nyckelknippor och annat som ni verkar slösa era pengar på.

Rätt hyra utvecklas konstant och ska spegla det som händer i området, huset eller bostaden. I takt med att exempelvis området, dess service, butiker, och kommunikationer utvecklas, att nya fastigheter tillkommer som att äldre fastigheter renoveras sker det årliga översyner inom ramen för överenskommelsen. Hyresbostäder har tillsammans med Hyresgästföreningen, Fastighetsägarna och ett antal andra bostadsföretag och fastighetsägare i Norrköping gemensamt gjort en revidering av Rätt Hyra (gemensam bruksvärdesprissättning av hyresrätter i Norrköping). Det är ingen skillnad om vi ägs av kommunen, eller om din värd är privatägd. Det ska vara så lika som möjligt för alla.

Det är inte helt korrekt att förändringarna inte har förklarats. Utförlig information finns dels på respektive hyresgäst egna sidor på vår hemsida och även i form av informationsbrev samt förstås om du som hyresgäst kontaktar oss via telefon eller mejl.

För några hyresgäster blir det en höjning och vi har all respekt för att det kan blir besvärligt för vissa. Medan andra får en sänkning och säkert tycker det är positivt. Hyressättningen sker inte på individuell nivå och det är ogörligt att ta personliga hänsyn utifrån ålder, ekonomi etc, vilket vi beklagar men måste acceptera. Vi har försökt att göra förändringen så smidig som möjligt och har därför en intrappning på upp till fem år innan de nya hyrorna märks av fullt ut. Vi hoppas det ska kunna lindra något i alla fall.

Vi upplever oss inte som vare sig byråkratiska eller tungstyrda. Men vi vill alltid se till att de beslut vi tar och de åtgärder vi gör fungerar för så många som möjligt och det kan säkert upplevas som ”långsamt” för den enskilda individens behov eller problem här och nu. Vad gäller hur vår enda intäkt, hyrorna, används så är det som insändaren utpekar som onödigt, det vill säga ett kontor och arbetsplats för vår personal, sidoprojekt som exempelvis Läxhjälp, stöttning av fritidsverksamhet i bostadsområdena, nattvandringar, bilpooler för att bidra till en minskad klimatpåverkan, något vi anser nödvändigt och värdefullt för att skapa en attraktiv och trygg stad.

Under 2017 var de två absolut största utgifterna drifts- och energikostnader samt underhåll och renoveringar för att kunna erbjuda trygga och attraktiva gårdar, hus, och lägenheter. I pengar handlar det om nästan 650 miljoner kronor. Att då satsa en bråkdel på att berätta om och skapa engagemang kring det vi gör är inte slöseri. Tvärt om, det leder ofta till att fler vill vara med och bidra till att skapa trygga och lugna områden och trivsel.

Läs mer om