Båtlyft som att bygga ett vattenfall i uppförsbacke

Även om kanalen skulle ändra sitt flöde skulle man nog bygga båtlyften på det planerade stället ändå, skriver signaturen Göran.  Arkivbild: Anne-Marie Karlsson

Även om kanalen skulle ändra sitt flöde skulle man nog bygga båtlyften på det planerade stället ändå, skriver signaturen Göran. Arkivbild: Anne-Marie Karlsson

Foto: Karlsson Anne-Marie

SVAR TILL MAGNUS BERGE, NT 31/32009-04-04 00:18
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Varför har ingen i världen byggt en sådan båtlyft som planeras i Söderköping? Ja den frågan måste man nog ställa sig. Är det för att ingen har kommit på den geniala idén? Idén har nog funnits både här och där men att bygga en sådan här tingest på plan mark för att lyfta över en båt över ett vattendrag är synnerligen ineffektivt tekniskt, ekonomiskt och miljömässigt. Det är som att bygga ett vattenfall i en uppförsbacke. Visst skulle det vara möjligt men till vad nytta. I min värld ska man försöka att anpassa tekniken till miljön och försöka att involvera byggnation i den fysiska miljön, inte tvärtom. Vad man också bör se till det är att anläggningar av det här slaget ska ha låga driftkostnader. Här har vi en anläggning som ska användas i stort under halva juni månad till mitten av augusti och har en beräknad driftkostnad på över två miljoner kronor, alltså en miljon kronor i månaden. Lägg sedan till att livslängden är beräknad till 30 år vad händer sedan?Vi förfasas över diverse pensionsavtal, bonusar och höga kostnader men i detta fall har ingen ansvarig reagerat, men de kanske är lurade?I uppfinnarsammanhang brukar man prata om innovationshöjd och det enda höjd som den här båtlyften har är den fysiska höjden. Jag har vid några tillfället när jag varit ute på olika möten berättat om denna båtlyft och hur man har tänkt sig detta och reaktionen är inte den som Magnus Berge berättar om. Reaktionen är oftast: "Det är inte sant hur kan man vara så korkad", det måste väl finnas bättre alternativ? Ja visst finns det bättre alternativ som man också erkänner men nu är det så att den fysiska planeringen tillåter inga ändringar i det här fallet. Alla andra planeringar som man gör kan och bör ändras under "resans gång", nya fakta tillkommer och dras ifrån och det är just styrkan i att ha en plan att den kan ändras. Men här står den fast. Här är läget så låst så även om kanalen skulle ändra sitt flöde skulle man nog bygga båtlyften på det planerade stället ändå!
Läs mer om