100 år sedan ofattbara katastrofen

Persontåget från Malmö till Stockholm lämnade stationen i Norrköping klockan 18.39 den här kvällen den 1 oktober 1918, men det nådde aldrig sin destination utan störtade utför banvallen vid Getå.

I dagarna uppmärksammas 100-årsdagen av Getåolyckan i Norrköping och vid olycksplatsen.

I dagarna uppmärksammas 100-årsdagen av Getåolyckan i Norrköping och vid olycksplatsen.

Foto: Arkivbild

Krönika2018-09-29 10:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det har, på måndag kväll, gått exakt 100 år från den förfärande järnvägskatastrofen, som tog 42 människors liv.

I tre dagar uppmärksammas 100-årsdagen av den värsta tågolyckan i svensk historia.

I morgon, söndag, sker en kransnedläggning vid den gemensamma graven på den norra kyrkogården följt av en minnesgudtjänst i Matteus med kyrkoherden Thomas Wärfman och förre ärkebiskopen Anders Wejryd. Kvällen avslutas med kaffe och samtal vid spår 2 B på Norrköping C.

Ångloket, som drog tåget vid olyckan, har reparerats och finns på plats här hela helgen.

På måndag kväll lämnar det Norrköping C med ett 50-tal inbjudna passagerare och stannar till vid olycksplatsen i Getå. Där, vid minnesstenen längs Strandvägen utmed Bråvikens norra kust, håller man en tyst minut.

Jag har under den senaste veckan läst våra tidningar från de hemska dagarna i början av oktober 1918 i ett smått hopplöst försök att förstå omfattningen av katastrofen i Getå.

Det går inte.

Det är omöjligt.

I den första upplagan onsdagen den 2 oktober skrek rubrikerna om katastrof. De svarta bokstäverna på det lätt gulnande tidningspappret ger kalla kårar. De inledande raderna är rent skakande.

"En förfärande järnvägskatastrof av en omfattning som vi hittills varit förskonade från i Sverige inträffade under gårdagen. Sex minuter före klockan sju på aftonen passerade tåget den höga banvallen strax väster om Getå hållplats. Denna gav här vika för tåget. Loket och större delen av vagnarna störtade utför sluttningen och trasades ihop till en fruktansvärd ruinhög varifrån inom kort lågorna flammade upp bildande ett enda stort bål. I det rådande mörkret och genom olycksplatsens avsides belägenhet fanns här knappast några möjligheter att bringa hjälp åt de drabbade. Som vanligt var detta tåg till sista plats fyllt av resande."

Lokföraren Axel Wahlström från Mjölby överlevde olyckan och vände tillbaka till Norrköping, där han berättade så här om ögonblicket före katastrofen.

"Vårt tåg, som avgick något försenat från Norrköping, vid olycksplatsen – belägen mellan Norrviken och Getå – framfördes med en fart av 75–80 kilometer i timmen. Allt avlöpte normalt till dess en åtta till tio meter hög bank i närheten av Getå lastplats passerades, då loket plötsligt störtade utför banvallen. Allt gick på ett ögonblick utan föregående varsel".

Loket till olyckståget övernattade i Oxelösund och rullar sakta in i Östergötland under lördagen och passerar på sin väg hit olycksplatsen. Loket kommer köra persontrafik mellan Linköping och Norrköping hela helgen innan det vänder tillbaka mot Stockholm på måndag kväll.

Med, som sagt, ett stopp i Getå.

– SJ har faktiskt ställt in ett tåg mellan Norrköping och Nyköping så vi kan stanna där, berättar Henrik Reuterdahl, som är chef vid Järnvägsmuséet i Gävle.

Lördag

Mats Willner
Läs mer om