Ostlänken gör det möjligt för höghastighetståg att köra i upp till 320 kilometer i timmen. Att kapa restiden till Stockholm kommer att skapa helt nya förutsättningar för både pendlare och företag i regionen. Det blir lättare och snabbare för östgötar att pendla till Stockholm. Precis som stockholmare kan arbetspendla till Östergötland. Norrköping blir också mer attraktivt som etableringsort för nya företag.
Nyligen träffades representanter för näringslivet, kommuner och olika myndigheter i Norrköping för att fira att det nu bara återstår två år till byggstarten av Ostlänken. Bland alla talare hördes det mest lovord kring projektet. Det pratades inte så mycket om vilka risker som finns. Inte heller så mycket om det som faktiskt är avgörande för om projektet ska bli lyckat eller inte. För det finns två saker som är viktigare än något annat. Hur mycket snabbare kommer de nya tågen att köra? Och var kommer tågen att stanna? Det är det folk bryr sig om.
Från början talades det om 50 minuter mellan Stockholm och Norrköping. När näringslivet samlades i Kolmården för knappt två år sedan för en presentation av Ostlänken var restiden plötsligt 60 minuter mellan Norrköping och Stockholm. På Trafikverkets hemsida kan jag inte läsa något om tänkta restider. Däremot hittar jag beräknade restider under Nyköping-Östgötalänkens AB:s hemsida. Där går att läsa att tidsvinsten mellan Norrköping och Stockholm är beräknad till 30 minuter. Mellan Linköping och Stockholm kommer resan att gå 40 minuter snabbare än idag.
Om vi utgår från att den informationen stämmer kan vi göra följande uträkning. Idag kör SJ:s snabbtåg sträckan Norrköping-Stockholm på en timma och femton minuter. 30 minuter snabbare innebär att Norrköpingsbor tar sig till Stockholm på en trekvart i framtiden. För Linköpingsborna kommer dagens restid med snabbtåg på en timma och 37 minuter i så fall att reduceras till 57 minuter. Det är avsevärt kortare restider som kommer att krympa avståndet mellan Stockholm och Östergötland.
En viktig fråga är också hur många tåg som kommer att trafikera städerna på sträckan. Kommer alla tåg att stanna i Norrköping och Linköping? "Efterfrågan styr om tågen kommer att stanna", är budskapet från trafikverket.