Lång väntan på bättre säkerhet

Nyhetsveckan har dominerats av rapporter om flygplanshaveriet i sydfranska Alperna. Det är en nyhetshändelse som inte undgår någon.

Haveriplatsen i de franska Alperna.

Haveriplatsen i de franska Alperna.

Foto: Laurent Cipriani/AP

Krönika2015-03-29 08:51
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Allt talar för att en av piloterna medvetet valde att krascha planet mot de 2 000 meter höga bergväggarna. Utanför cockpit försökte förstepiloten förgäves slå sig in genom dörren utan att lyckas. 150 människor dödades i kraschen. Det är en fullkomligt osannolik nyhetshändelse. Något som aldrig ska kunna inträffa.

I den efterföljande nyhetsrapporteringen har flygpsykologer och experter kommit med både det ena och det andra argumentet varför piloten störtade planet. Men det som också har varit intressant och som överraskat är uppgifterna om hur vanligt det ändå är att piloter slås ut i luften.

I SVT:s morgonprogram berättade en flygexpert i onsdags att det varje månad landar ett plan där den ena piloten är utslagen och inte flygduglig. Akut magsjuka, njurstensanfall, hjärtinfarkt och stroke är orsaker som gör att planen landar med en pilot i stället för två. Det må så vara. Sjukdom kan ingen yrkesgrupp skydda sig mot.

Det som gör allt mycket värre är att det hos de flesta flygbolag inte funnits några krav på att det alltid ska finnas två personer i cockpit. När en pilot gått ut har den andra piloten suttit ensam kvar samtidigt som dörren bara går att öppna inifrån cockpit. Så om piloten, som i det aktuella fallet vägrar öppna, har inte någon kunnat ta sig in. Därför inför nu flera stora flygbolag krav på att det alltid ska finnas två personer i cockpit. Det har flugits med reguljärt trafikflyg sedan början av 1920-talet. Frågan är varför det ska ta nära 100 år att komma på denna enkla och självklara säkerhetsåtgärd. Förvånansvärt!

I Östergötland har den stora nyheten denna vecka varit det gula huset i Skänninge som enligt flera politiker är alldeles för gult och därför måste målas om. Efter att nyheten blev känd har det varit fullt blås kring denna fråga i sociala medier. Över 200 000 har läst den på Facebook och även på nt.se har tusentals läsare engagerat sig i det gula huset. En namninsamling har startats som stöd för att husägaren inte ska behöva måla om. Flygkraschen och det gula huset i Skänninge kan verka vara två mycket olika nyheter men de har något gemensamt. Båda engagerar. Och det är engagemang som är grunden i dagens nyhetsbevakning.

Till sist lyfter vi på hatten för Vita Hästen. På måndag ger vi ut en 16-sidig bilaga med hela deras succésäsong. Som ett tack för festen.

Mycket trevlig läsning.

Publicerat

Läs mer om