Trafikpolisen lockar läsare

När nt.se summerar 2013 är det ofta polis- och rättsrelaterade nyheter som dominerar bland de mesta lästa nyheterna.

Foto: Andersson Magnus

Krönika2014-01-19 09:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Statistiken visar också att enkel återkommande rapportering lockar till läsning. Sedan många år tillbaka redovisar vi var polisen planerar sina trafikkontroller. Under rubriken "Här står polisen" berättar vi varje vecka i vilka tätorter polisen har kontroller och vilka vägar trafikpolisen tänker övervaka. Dag för dag. Rapporteringen är en dundersuccé på nt.se och bland det absolut mest lästa materialet under hela förra året. En del reagerar över att polisen låter oss publicera detta. Men syftet är glasklart. Trafikpolisens arbete handlar mycket om att förebygga problem i trafiken. Att få bilister att hålla hastigheten och att sakta ned. Det leder till färre olyckor, mindre skador och förmodligen har denna rapportering räddat liv genom åren.

Bråvalla festival lockade bara under festivalveckan 207 000 unika besökare till nt.se och vår mobilsajt mobil.nt.se. Några av artiklarna återfinns också bland de mest lästa 2013. Nyheten "60 meter högt växthus byggs utmed E4" var den enda näringslivsnyhet som lockade riktigt många läsare. Växthuset är planerat i Linköping. Självklart spelar paketeringen av en nyhet med rubrik och bild stor roll för om den ska fånga en nätläsare. Det här var typiskt en sådan nyhet. En annan bra-rubrik-lockar-till-läsning-nyhet var "Fel tand drogs ut - fick betala". Reportaget om mannen som fick fel tand utdragen, tvingades betala för det men på köpet fick rätt tand borttagen lockade många läsare på nt.se.

Webbjournalistiken skiljer sig från den traditionella tidningsjournalistiken. På webben är snabbhet detsamma som trovärdighet. Om det tar för lång tid innan en nyhet publiceras söker den nyhetsivrige nyhetsjägaren vidare på andra sajter. I NT:s mediehus jobbar vi hela tiden med att leverera mer och snabbare till er läsare. Ett exempel när detta fungerade riktigt bra var när Blå huset brann ned i maj förra året. En brand som engagerade hela Norrköping. Redan på morgonen och förmiddagen fanns flera tv-inslag och artiklar ute på nt.se och på eftermiddagen hade det kompletterats med ännu fler tv-inslag samt bildspel både från läsare och våra egna fotografer.

En av många bra saker med nätpublicering är just att vi kan mäta exakt hur många som läser varje publicerad artikel. Det gör att vi kan följa upp vilka nyheter som läses mest, vilka ämnen som är populärast och vilken presentation som fungerar bäst. Totalt besöktes nt.se och mobilsajten 26,4 miljoner gånger förra året. En ökning med sex procent på webben och 53 procent i mobilen jämfört med trafiken 2012. Fantastiska siffror.

Vad tycker du om nt.se och vår mobilsajt? Välkommen att höra av dig till mig.

Trevlig helg!

Läs mer om