Hur är det, någon som har koll på det dagsaktuella isläget i skärgården? Kan man, exempelvis, köra bil till Harstena? Anledningen till Starenredaktörens något udda undran är förstås att vi snabbt närmar oss 100-årsjubileet av den första bilfärden från fastlandet ut till Harstena. Nåja, det fattas ännu två år, men tiden går fort och som läsare har ni lärt er att Staren gärna ligger steget före verkligheten. Ungefär som när Reidar Svedahl och Niclas Adler fann varandra i samband med det nu inbromsade Marviken-projektet i en annan del av skärgården. "Våra klockor går lite snabbare än vanligt folks", hette det då.
En utvikning från ämnet.
I februari 1924 fick i alla händelser Harstena besök av en bil för första gången någonsin.
Bakom ratten i sin Overland på den vanskliga och 13 kilometer långa premiärfärden över isen satt landsfiskalen i Valdemarsvik, C G Sundius, med Amadeus Magnusson vid sin sida som vägvisare bland de översnöade kobbarna. Anledningen till utflykten var att landsfiskalen ville titta lite närmare på en "utlänning" som av någon anledning hade slagit sig ned hos öbefolkningen på Harstena.
NT berättade, senare, om den historiska och inte helt riskfria bilfärden:
"Risken för isens bärkraft var tämligen obefintlig, menade Amadeus, som dock förordade isprov vid den farliga Kråkmaröströmmen. Isen var 10 à 12 tum tjock och ditresan gick fint, vilket inte hindrade att en kraftig snöstorm ställde till besvärligheter på återfärden. Hade Valdemarsviksfiskalen varit rädd för väder kunde uppehållet på Harstena ha blivit ödesdigert för hans Overland, eftersom det gick 23 vintrar innan det åter blev lämpligt bilväglag till fastlandet. Återresan tog dock sina 40 minuter, då det gällde att då och då skotta sig igenom de hoptornade snömassorna".
Ytterligare ett par bilfärder över isen till Harstena noterades under 1924. Närmast efter landsfiskalen kom löjtnant Malmberg på Åbäcksnäs och efter honom Ivar Svensson – allt i allo på Harstena när det begav sig – tillsammans med hustrun och nyfödde sonen Olle. Ivar Svenssons hustru blev förresten senare Harstenas första flygpassagerare när hon hämtades med ambulansplan för sjukhusvård.
En uppgift om Karl Tiselius var först att köra till Harstena med bil tillbakavisades. Han fick nöja sig med att så småningom bli landshövding för Östergötland. En inte alls lika tung merit förstås.