Hon är en av nio deltagare med flyktingbakgrund, som vill berätta om sådant som inte syns i nyhetsrapporteringen.

Initiativet kommer från KSM:arna Mathias Lind och Thor Khodyari, som går trejdje året på på Campus Norrköping.

– Vi började när turbulensen kring flyktingarna var som allra störst och vi regerade på mediernas sätt att beskriva människor på flykt genom att använda uttryck som "flockas", säger Thor och Mathias skjuter in att det handlar om makten att få synas så som man vill.

Artikelbild

Ögonkontakt. Merry Massoud har skrivit dikten som gett utställningen dess namn.

Berättelserna berör sällan livet och tillvaron innan man tvingades ge sig av.

Omar Makram kommer från Egypten och innan han anlände till Sverige 2014 arbetade han på ett rederi i Kairo. Hans första ansökan om uppehållstillstånd avslogs, men han har lämnat in ett nytt och väntar på besked.

I hans monter rullar några videofilmer på ett par skärmar och han berättar om människor från Mellanöstern som valt att ta avstånd från islam.

– Det var skälet till att jag lämnade Egypten, eftersom lagstiftningen ser det som hädelse och det är straffbart, säger han och berättar att hans senaste ansökan kompletterades med en video i vilken han redogör för sina ståndpunkter.

Artikelbild

| Utställarna. Mathias Lind och Thor Kodayari flankerar deltagarn på utställningen Se mig i ögonen. Övriga på foto är Abdifatah Aden, Omar Makram, Merry Massoud och Yahya Moazin.

Han har utsatts för hot också efter ankomsten till Sverige, men det har mest varit inlägg på Internet. Men hans uppfattningar om religionen har också mött motstånd bland vissa svenskar. Inte minst bland grupper som i vanliga fall bryr sig mest om minoriteters rättigheter.

– Särskilt vänstern har svårt att skilja på islam och muslimer. Min kritik baseras på idéer, men istället finns det ständigt en risk att bli stämplad som högerextremist, säger han.

Han har grundat en organisation för personer som valt att ta avstånd från islam och påpekar att det är en rörelse som växer.

– Det finns forum på Internet, men många ligger lågt och vågar inte framträda öppet, säger han.

De övriga som deltar i utställningen heter Abdifatah Aden, Yahya Moazin, Kati Haideri, Elian Taljeh, Hadeel Said Ali och så Merry Massoud, som förutom dikten också har en egen monter.

Den innehåller ett skrivbord där man hittar föremål som berättar om både hennes bakgrund i Syrien och tillvaron i Norrköping.

Dikten skrev hon först på arabiska, men översatte den senare till svenska.

– Jag fick lite hjälp att förbättra språket, men den handlar om att förstå varandra och då måste man se varandra i ögonen, säger hon.

Hon kom till Sverige för två år sedan och siktar på att bli psykolog eller att arbeta med film.

Utställningen öppnade i fredags och pågår fram till oktober.