De tre senaste åren har skulpturutställningar med Tony Cragg, Eva Hild och Jaume Plensa arrangerats längs Djurgårdsbrunnskanalen i privat regi i samarbete med Kungliga Djurgårdens förvaltning. Initiativet kommer från kronprinsessan Victoria och prins Daniel som nu låtit bilda Prinsessan Estelles kulturstiftelse för att ge sommarutställningarna en ny långsiktighet. Även en skulpturpark kan bli verklighet på sikt.

Genom det här initiativet vill man verka i sin samtid. Att visa samtidskonst i de här miljöerna är så oerhört fint eftersom man når ut till så stor och varierad publik, säger Sara Sandström Nilsson, stiftelsens verksamhetsledare.

Guidade turer

Vem som ställer ut i sommar avslöjas först i mars. Nytt för i år är en satsning på dagliga guidade turer och ett medvetet arbete för att göra konsten mer tillgänglig även för barn.

Bland annat har vi tänkt oss att skolor inte bara i närområdet, utan i hela landet ska kunna ta del av ett konstpedagogiskt material för att man som lärare ska ha möjlighet att förbereda sig själv och skolbarnen.

Tillsammans med Tekniska Museet jobbar stiftelsen också för att ta fram projekt där barn får möjlighet att arbeta med olika kreativa projekt utifrån konsten.

Stökiga barn

TT: Agnes Lidbecks debattinlägg i Dagens Nyheter om stökiga barn som störande för den som vill se och tänka kring konst på museer har väckt kritik. Varför är det viktigt för barn att se samtidskonst?

Vi vet att samtidskonst har positiva effekter inte bara på individen utan på samhället i stort. Umgänget med samtidskonst öppnar upp sinnena, väcker nya tankar och hjälper en att omfamna det oförutsedda. Förutom att berika vår gemensamma miljö erbjuder den möjlighet till samtal.

TT: Så barn är inte för små för att ta till sig samtidskonst?

Absolut inte, tvärtom är det väldigt betydelsefullt att få känna sig inkluderad i konstvärlden från ung ålder. Jag skulle säga att konstupplevelser är en mänsklig rättighet.

Årets skulpturutställning på Djurgården visas 7 juni till 27 september.